Dress code w przedsiębiorstwie

www.SplitShire.comWiększość kobiet każdego dnia musi odpowiadać sobie na pytanie: co ja ma na siebie włożyć. Wydawać by się mogło, że ten dylemat dotyczy wyłącznie płci pięknej, jednak prowadząc własne przedsiębiorstwo niejednokrotnie sami musimy się z nim zmagać. W zależności od branży, sytuacji służbowych oraz zajmowanego stanowiska powinniśmy przestrzegać konkretnych zasad związanych z ubiorem – dress code.

Prowadząc własną działalność gospodarczą musimy pamiętać o tym, że nie tylko biuro, samochód, czy reklamy świadczą o naszej firmie. Również, a może nawet przede wszystkim nasz wygląd pokazuje nasze zaangażowanie w prowadzenie biznesu oraz, co ważne nasz szacunek do klienta.

Różne sytuacje wymagają od nas podjęcia konkretnych decyzji również tych związanych z wyborem stroju. Z pomocą wychodzi nam naprzeciw dress code, czyli zbiór zasad, które określają sposób ubierania się oraz ogólnego wyglądu w firmach. Należy podkreślić, że to pracownicy są wizytówką firmy, a skoro przykład zawsze idzie z góry, to i my musimy wyglądać odpowiednio.

Warto dokładnie zapoznać się z pojęciem dress codu, ponieważ sam termin jest jeszcze mało znany w Polsce. Stosowanie konkretnych reguł może jedynie pomóc naszemu wizerunkowi, który niejednokrotnie pozwala podjąć klientowi decyzję, czy do nas powrócić. Próbując nadążyć za pędzącym światem często nie zwracamy uwagi na to jak wyglądamy, prowadząc własną firmę lub będąc jej częścią nie możemy sobie na to pozwolić.

Dress code to nie mundurek

Od razu warto zaznaczyć, że przestrzeganie  zasad dress codu nie oznaczawprowadzenia do naszego przedsiębiorstwa jednolitych mundurków. To jakie reguły będą panowały w naszej firmie zależy jedynie od nas, ponieważ my będziemy je tworzyć.

Oczywiście istnieją przedsiębiorstwa, które nie muszą narzucać swoim pracownikom konkretnego stylu ubierania się, nie mniej jednak prowadząc małą firmę rachunkową, czy szwalniczą warto zwrócić uwagę na to jak ubrani są pracownicy, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem.

Warto zaznaczyć, że wprowadzenie reguł nie musi równać się z ujednoliceniem kolorów – czarny, biały, granatowy oraz z wprowadzeniem zestawów do ubrania – garnitur, garsonka. To, jak powinniśmy się ubierać zależy w główniej mierze od naszej branży i panujących zasad w naszym przedsiębiorstwie.

Tworząc dress code dla naszej firmy musimy wziąć pod uwagę indywidualność naszych pracowników, jak i nas samych. Żaden klient nie będzie czuł się dobrze w miejscu, gdzie wszyscy wyglądają tak samo, a zmieniają się jedynie twarze. Musimy dać naszym pracownikom możliwość wyrażenia siebie we własnym stroju.

Dress code nie może zagłuszyć naszej firmy, powinien właśnie podkreślić jej styl i profesje. Jeżeli poświęcimy czas na stworzenie tych reguł może okazać się, że wpłyną one na poprawę naszego wizerunku.

Paleta kolorów

Zanim zdecydujemy jaki styl powinien obowiązywać w naszym przedsiębiorstwie powinniśmy zwrócić uwagę na to, jakie znaczenie w naszym ubiorze odgrywają kolory. Istnieje kilka zasad, które powinny obowiązywać, w każdej firmie. Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, że nie powinniśmy łączyć ze sobą więcej niż trzy kolory, a te które wybieramy powinny być stonowane. Również należy zwrócić uwagę na proporcję odcieni, to co powinno być najciemniejsze w naszej garderobie to ogólny kostium, to co pod nim powinno być natomiast najjaśniejsze, dodatki powinny być pośrednie i to właśnie one mogą ukazywać indywidualność pracowników.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że wprowadzając dress code powinniśmy zrezygnować z ostrych kolorów, które mogą wprowadzić jedynie rozdrażnienie. Różowy, żółty, czy seledynowy to kolory, których powinniśmy się wystrzegać, gdyż mogą one przywoływać skojarzenia nie związane z naszym stanowiskiem lub przedsiębiorstwem.

Podstawowymi kolorami, które najczęściej będą przez nas wybierane to – biel, czerń, szary, niebieski, czy granatowy. Również kolory pastelowe będą mile widziane w naszej firmie, jeśli branża nie nakłada na nas innego obowiązku i tu możemy pozwolić sobie na zielenie, róże, żółcie etc. Warto zaznaczyć, że dając swoim pracownikom możliwość wyboru musimy pamiętać o tym, że każdy powinien mieć możliwość dopasowania go pod swoją sylwetkę. Nie jest żadnym odkryciem stwierdzenie, że osoby puszyste lepiej wyglądają w kolorze czarnym.

Jaki styl?

Możemy wyróżnić trzy najpopularniejsze style służbowe: formalne, mniej formalne i swobodne. To jaki wybierzemy zależy od kilku rzeczy, m.in. od stanowiska, branży lub konkretnego zadania.

Styl formalny, czyli business attire wyznacza stroje o najwyższym stopniu sformalizowania. Najczęściej wybierają go osoby, które pracują na wysokich stanowiskach. Wybierając go musimy pamiętać o tym, że jego podstawą jest stonowany kostium, o jednolitych kolorach, bez nachalnych wzorów. W tym miejscu obowiązkowy będzie krawat, w przypadku panów i spódnica, w przypadku pań. Również bardzo ważne jest uczesanie – długie włosy powinny być gładko upięte. Dodatki nie powinny rzucać się w oczy, a paznokcie powinny być pomalowane jasnym lakierem.

Styl mniej formalny, czyli business smart jest lżejszą odmianą stylu formalnego. Nie nakłada on na nas tak dużych restrykcji, jednak mimo to nie pozwala nam na całkowite szaleństwo. Ten styl jest skierowany do osób, które mają bezpośredni kontakt z klientem. W tym miejscu panie mogą sięgnąć po spódnicę lub eleganckie spodnie. Również panowie powinni założyć spodnie od garnituru, jednak reszta stroju pozwala na ukazanie indywidualizmu. Koszule nie muszą być białe, możemy wybrać coś w odcieniach pastelowych, możemy też sięgnąć po niezbyt krzykliwe desenie.

Styl swobodny, czyli business casual to stój, który najmniej będzie wymagał od nas przygotowania. Jest on przeznaczony zazwyczaj na te dni, w których nie spotykamy się z klientem lub nie mamy z nim styczności. To co go charakteryzuje to luźny styl, panowie nie muszą chodzić w garniturze i krawacie, a panie mogą ubrać np. podkoszulek. Najczęściej tego typu ubranie stosuje się w jeden dzień w tygodniu, aby nasi pracownicy mogli odpocząć również od opinających ram. Mimo wszystko należy pamiętać, że nawet jeśli nasze przedsiębiorstwo nie wymaga od nas noszenia ubrań formalnych, nawet te swobodne powinny być eleganckie.

Tworząc firmowy dress code musimy pamiętać o estetyce i elegancji. Odpowiedni kolor, czy fason powinien obowiązywać nas i naszych pracowników bez względu na branżę. Podkoszulki na ramiączkach, krótkie spodenki, czy nadmiar dodatków nie świadcz dobrze o naszym przedsiębiorstwie. Również niechlujny strój będzie przykuwał wzrok tylko niezadowolonych klientów.