Drukowane materiały reklamowe i informacyjne w świetle nowej ustawy VAT

www.sxc.huZ dniem 1 kwietnia 2013 roku zmieniły się przepisy dotyczące przekazywania części towarów bez naliczania VAT. Przedsiębiorców może niepokoić kwestia dotycząca przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, które zgodnie z rozporządzeniem zostały wykreślone z ustawy o VAT i teoretycznie należy od nich odprowadzać podatek.

Jak zapewnia Ministerstwo Finansów w praktyce nic się nie zmieni, jeżeli przekazywane przez przedsiębiorcę materiały będą mieścić się w definicji prezentów o małej wartości. Zgodnie z ustawą towary, które zaliczają się do tej grupy to:

- przedmioty, których kwota, w momencie przekazywania nie przekracza 10zł,
- przedmioty, przekazywane konkretnym osobom, których łączna wartość nie przekracza 100 zł rocznie – na ten limit nie mają wpływu towary o wartości do 10 zł.

Aby dokładnie ustalić, czy przedsiębiorca nie przekroczył dozwolonej kwoty, która nie podlega opodatkowaniu (100 zł) musi on prowadzić ewidencję osób obdarowanych. Ważne jest, aby znalazły się w niej dokładne informacje na temat tych osób: imię, nazwisko, adres zamieszkania, adres siedziby czy numer dowodu osobistego.

Zwolnione z naliczania podatku VAT są również próbki, czyli pojedyncze egzemplarze towaru lub niewielkie jego ilości, które pozwalają odbiorcy ocenić jego cechy i wartość. Ważne jest to, aby te przedmioty miały na celu jedynie promocję towaru, a nie zaspokojenie potrzeb odbiorcy. Mają one jedynie skłonić go do nabycia promowanych przez przedsiębiorcę artykułów.

Przedsiębiorcy, którzy są czynnymi podatnikami VAT i nabywają foldery, katalogi, ulotki mogą skorzystać z prawa odliczenia tego podatku i ujęcia go jako kosztu firmowego. Jednak tylko wtedy, kiedy przedsiębiorca wykaże, że dostawa ww. towarów ma na celu jedynie reklamowanie firmy i podawanie informacji na jej temat.