E-deklaracje bez podpisu elektronicznego

www.pixabay.comCoraz częściej przedsiębiorcy korzystają z prawa do składania deklaracji w formie elektronicznej. Niektóre z nich mogą zostać złożone bez użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Od 1 stycznia 2014 r. ten katalog został poszerzony.

Korzystanie z deklaracji elektronicznych wymaga od użytkowników użycia bezpiecznego podpisu elektronicznego, który jest potwierdzeniem autentyczności i identyfikuje osobę, która go składa. Wszelkie deklaracje przesyłane do urzędów drogą elektroniczną powinny posiadać ww. podpis.

Istnieją jednak e-deklaracje, które można wysyłać bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Należy jednak pamiętać, że dotyczy to jedynie osób fizycznych (przedsiębiorców oraz zwykłych podatników). Pozostali, elektroniczne deklaracje muszą zawsze opatrzeć bezpiecznym podpisem.

E-deklaracje bez podpisu

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone czytamy, że nie wszystkie deklaracje wymagają użycia elektronicznego podpisu.

Chodzi to przede wszystkim o:

- deklaracje dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K, VAT-7D),
- deklaracje w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC-3),
- zeznania o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym (PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39),
- zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok (PIT-38),
- deklarację o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconą i odliczoną od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego (PIT-16A),
- deklarację o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconą i odliczoną od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych w poszczególnych kwartałach roku podatkowego (PIT-19A),
- wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16),
- deklarację dla podatku od towarów i usług/Value added tax return/Erklärung für Mehrwertsteuer (VAP-1).

Poszerzenie katalogu

Podstawowa grupa deklaracji została na początku 2014 r. poszerzona o 18 pozycji. Większość z nich dotyczy deklaracji akcyzowych, co niewątpliwie ułatwi życie przedsiębiorcom.

Od tego roku bezpiecznego podpisu elektronicznego nie będzie również wymagać:

- deklaracja dla podatku od wydobycia niektórych kopalin (P-KOP),
- deklaracja dla podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zo) wraz z załącznikami,
- deklaracja podatkowa od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN),
- deklaracja dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW),
- informacja o alkoholu etylowym w składzie podatkowym (INF-A),
- informacja o winie, napojach fermentowanych i wyrobach pośrednich w składzie podatkowym (INF-B),
- informacja o piwie w składzie podatkowym (INF-C),
- informacja o paliwach silnikowych w składzie podatkowym (z wyłączeniem gazu) (INF-D),
- informacja o wyrobach tytoniowych w składzie podatkowym (INF-F),
- informacja o paliwach opałowych w składzie podatkowym (INF-I),
- informacja o gazie do napędów silników spalinowych w składzie podatkowym (INF-J),
- informacja o olejach smarowych i pozostałych olejach w składzie podatkowym (INF-K)
- deklaracja o wysokości akcyzy pobranej i wpłaconej przez płatnika (AKC-P),
- deklaracja dla podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn),
- deklaracja dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowych wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu silników spalinowych) (AKC-U),
- deklaracja uproszczona nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U),
- deklaracja w sprawie przedpłaty akcyzy (AKC-PA),
- zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego.

Źródło: http://www.finanse.mf.gov.pl, Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone.