Idealna nazwa dla firmy

www.pixabay.comPomysł na biznes to dopiero połowa sukcesu, dopełnieniem będzie dobranie idealnej nazwy firmy. Jednak bardzo często jest tak, że wybieramy ją na końcu, bez zastanowienia lub idąc na skróty. To duży błąd, ponieważ to ona jest naszą wizytówką, jeżeli nie przypadnie do gustu klientowi bądź zginie w morzu innych nazw nie uda nam się go zdobyć.

Każdy przedsiębiorca, który zdecydował się założyć firmę musi wybrać dla niej nazwę. Z jednej strony może wydawać się to banalnie proste – zlepek kliku słów, połączenie nazwiska z obszarem działań, trzy wyrazy w obcym języku lub skrót i sprawa załatwiona. Z drugiej strony, jeżeli otworzymy szeroko oczy zauważymy, że coraz więcej osób chce prowadzić coś swojego, dlatego nie jest już tak prosto zaistnieć na rynku. Oznacza to, że ww. sposoby nie zdadzą egzaminu. Dlatego warto poświęcić trochę czasu i wybrać idealną nazwę dla swojego przedsiębiorstwa.

 Formalności

Przede wszystkim należy pamiętać, że każda firma musi zostać zarejestrowana. Oznacza to, że w momencie wypełniania wniosku CEIDG-1 będziemy zmuszeni wpisać nazwę naszego przedsiębiorstwa. Podczas rejestracji najważniejsze są nasze dane osobowe. Zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego nazwą firmy jest imię i nazwisko osoby fizycznej, oznacza to, że firma może nazywać się Jan Kowalski. Oczywiście w skład nazwy mogą wchodzić również inne elementy, jak np. branża, w której będziemy funkcjonować, ale nie jest to konieczne.

Wg wytycznych nazwą firmy może być:
- imię i nazwisko przedsiębiorcy,
- imię i nazwisko przedsiębiorcy wraz z dowolną liczbą znaków (słów lub liter) w dowolnym języku,
- imię i nazwisko przedsiębiorcy wraz ze znakami dostępnymi jedynie w języku polskim.

Jednak w praktyce wygląda to nieco inaczej. Chodzi głównie o punkt drugi – dowolny język może zostać wykluczony w momencie, gdy urzędnik nie będzie mógł wpisać naszej nazwy do systemu, ponieważ np. polska klawiatura nie posiada znaków spotykanych np. w języku niemieckim.

Nazwa zarejestrowana w systemie będzie widniała na wystawianych przez nas fakturachparagonach, w dokumentacji oraz na stronie firma.gov.pl. Warto wiedzieć, że nazwa zarejestrowana w CEIDG nie będzie wymagana wszędzie. Jeżeli naszą firmę zarejestrujemy Jan Kowalski „Błysk” to na szyldzie swojej myjni nie musimy równie wielkimi literami wpisywać swojego nazwiska, podobnie zresztą w przypadku strony internetowej, czy profilu na Facebooku.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że zarejestrowana nazwa firmy może zostać przez nas zmieniona w dowolnym momencie. Jeżeli z jakiegoś powodu będziemy chcieli nazywać się inaczej, wystarczy, że wypełnimy ten sam formularz co wcześniej (CEIDG-1). Następnie wciągu 7 dni od daty wypełnienia druku należy zgłosić zmianę.

Tworzenie nazwy

Wyżej zostały opisane suche informacje, które są niezbędne, jednak nie najważniejsze. W tej części zostaną zawarte wskazówki dotyczące tego, czego unikać, a na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas tworzenia idealnej nazwy firmy.

Tego unikaj

Zacznę od błędów, wyzbycie się ich już na początku wybierania idealnej nazwy pozwoli nam zaoszczędzić trochę czasu.

1. Chyba największą zmorą polskich nazw są skróty, a mimo to nie znikają one z przestrzeni miejskiej i nadal widnieją na szyldach i plakatach. Warto pamiętać, że rejestracja firmy w systemie CEIDG ze skrótem wskazującym na to w jakiej branży nasze przedsiębiorstwo się specjalizuje nie wymaga od nas tego, aby umieszczać go np. na ulotkach, czy samochodzie firmowym. Nasz potencjalny klient jak zauważy zlepek liter: U.P.HP.P.H.UF.H.U etc. nie będzie wiedział co one oznaczają, jedyne co może zrobić to zniechęcić się w poszukiwaniach zrozumiałej części nazwy.

Mówiąc o skrótach mam również na myśli te, które związane są z naszym imieniem bądź imionami naszych wspólników. Bardzo często możemy spotkać firmy o wdzięcznych nazwach: A&AE&M etc. Jeżeli te litery występują w towarzystwie pełnej nazwy ma to ewentualnie jakiś sens, w innym przypadku na pierwszy rzut oka nie wiadomo czym się zajmujemy.

2. A jeśli o imionach mowa to warto zwrócić uwagę na skróty tworzone właśnie na ich podstawie. Bardzo wiele firm zostaje nazwanych na cześć żony bądź dziecka lub od własnego imienia. Skoro właścicielem jest Jolanta Kowalczyk to idealną nazwą będzie: JOL-KOW .Warto zrezygnować z tego typu pomysłów.

2. Plagą polskich nazw jest również dodawanie do nich końcówki –x. Wydawać by się mogło, że to tylko jedna litera i większość tak robi to co w tym złego. Właśnie, większość. Obecnie jest tyle firmy typu JurexBudmexAlpinex etc., że kolejna (co z tego, że nasza) zginie w morzu tych wymienionych.

3. Ostatni kardynalny błąd to przedrostek bądź przyrostek pol. Podobnie jak w wymienionym wyżej przypadku, firm z tą frazą jest wiele. Kolejny MAK-POLGAZ-POLFOTO-POL etc. jest najgorszym z możliwych wyjść.

Na to zwróć uwagę

Istnieje kilka sposobów na to, aby nasza nazwa była oryginalna oraz trafna. Aby odnaleźć tę właściwą i idealną należy przede wszystkim usiąść i się zastanowić, a następnie skorzystać z wymienionych niżej podpowiedzi.

1. Po pierwsze nasza nazwa musi być łatwa do zapamiętania oraz musi kojarzyć się z tym, czym się zajmujemy. Warto zebrać kilkanaście nazw, które nam i naszym bliskim kojarzą się z branżą, w której się znajdujemy. Im więcej wyrazów tym lepiej – będzie z czego wybierać.

2. Po drugie nasza nazwa musi dać się łatwo wypowiedzieć. Nazwa pochodząca z łaciny, czy słowo znane jedynie w kręgach młodzieżowych nie będzie uniwersalne. Jeżeli ktoś z naszych znajomych nie jest w stanie jej wypowiedzieć oraz zapisać warto pomyśleć nad czymś innym.

3. Kolejny punkt ściśle wiąże się z drugim. Nasza nazwa musi mieć podobne znaczenie w innym języku. Dlaczego jest to takie ważne? Może nie zakładamy na początku, że będziemy działać na międzynarodowej arenie, jednak na wszelki wypadek powinniśmy wziąć to pod uwagę. Tutaj bardzo klarownym przykładem jest niemiecka firma Osram produkująca żarówki. Pomimo, iż nazwa jest zlepkiem wyrazów: OSm wolfRAM , czyli dwóch pierwiastków, w Polsce przywołuje dość negatywne skojarzenia.

4. Warto również zrezygnować z polskich znaków. Dlaczego? Ponieważ jeżeli nasza firma będzie nazywać się: Coś dla męża, nasza strona internetowa będzie musiała brzmieć: cosdlameza.pl, automatycznie jest ona trudna do podyktowania. Można upierać się, że to tylko strona www, jednak współcześnie będzie ona podstawowym źródłem informacji o naszym przedsiębiorstwie.

4. Warto też zrezygnować z banału. Kwiaciarnia Stokrotka, czy Niezapominajka nie wyróżni się z tłumu, a właśnie chodzi o to, by się przebić. Ważne jest również to, że nazwa ma intrygować i kusić – nie warto zawrzeć w niej wszystkiego. Współcześnie nuda to największy wróg biznesu.

Podsumowując

Podczas wybierania idealnej nazwy nie powinniśmy polegać tylko na sobie. Nawet jeśli sami chcemy być twórcą od początku do końca warto podpytać znajomych i bliskich co sądzą. Jeżeli już zdecydowaliśmy przetestujmy ją na kilku osobach z różnej grupy wiekowej. Poproś kogoś dużo starszego o to, by ją powtórzył i zapisał, jeśli zda egzamin możesz ją zarejestrować.