Jak firmy powinny sobie radzić ze zjawiskiem BYOD?
Wraz z postępującą cyfryzacją przedsiębiorstw na znaczeniu zyskuje zjawisko BYOD, czyli Bring Your Own Device. Polega na wykorzystaniu przez pracowników prywatnych urządzeń, np. smartfonów i tabletów, do łączenia się z firmową siecią. Zjawisko dotyczy już 87% organizacji[1] i może narażać je na cyberzagrożenia.
Odpowiednie zarządzanie środowiskiem BYOD jest jednym z kluczowych obszarów zapewnienia bezpieczeństwa organizacji. W sytuacji, gdy smartfon pracownika zostanie zainfekowany, cyberprzestępca zyskuje dostęp nie tylko do jego prywatnych informacji, ale też firmowej sieci i danych.
Według ostatniego globalnego raportu zagrożeń informatycznych Fortinet tylko w trzecim kwartale 2018 roku ponad jedna czwarta przedsiębiorstw doświadczyła ataku na urządzenia mobilne z wykorzystaniem złośliwego oprogramowania[2]. Głównym celem był system Android, z którego korzysta znaczna większość użytkowników smartfonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Jednej złośliwej aplikacji udaje się zainfekować nawet ponad 500 tys. urządzeń[3].
Ryzyko wystąpienia cyberzagrożeń rośnie w okresach świątecznych czy w sezonach na wyprzedaże i promocje w sklepach, gdy pracownicy, łącząc się z firmową siecią, przeglądają oferty i robią zakupy w sieci. Wzmożoną aktywność użytkowników wykorzystują cyberprzestępcy. Tworzą w tym czasie fałszywe strony internetowe i rozsyłają phishingowe e-maile, które wykorzystują do wyłudzania danych. Te działania stanowią realne zagrożenie także dla firm. W skutecznej ochronie organizacji kluczowe są dwa obszary:
1. Zabezpieczona sieć. – Każda organizacja, w której istnieje środowisko BYOD, powinna dbać o stałe monitorowanie ruchu sieciowego i ochronę punktów końcowych, czyli np. smartfonów, tabletów czy komputerów. Wiedza o każdym urządzeniu podłączonym do firmowej sieci oraz ich katalogowanie pozwoli zweryfikować, czy posiadają aktualne oprogramowanie ochronne – mówi Jolanta Malak, regionalna dyrektor Fortinet w Polsce.
2. Edukowanie pracowników. Skuteczna strategia bezpieczeństwa obejmuje nie tylko ochronę sprzętu i urządzeń, ale i edukację pracowników w zakresie odpowiedniego korzystania z urządzeń i internetu. Nabiera to znaczenia, kiedy pracownicy łączą się z siecią za pomocą prywatnego urządzenia nie tylko w firmie i w domu, ale często także w miejscach publicznych, korzystając z darmowych punktów dostępu. Hotspoty są często wykorzystywane przez cyberprzestępców do przechwytywania ruchu sieciowego i kradzieży danych logowania. Podobnie dzieje się w przypadku aplikacji z nieautoryzowanych źródeł, dlatego ważne jest pobieranie ich tylko ze zweryfikowanych sklepów oraz sprawdzanie uprawnień, jakich żądają od urządzenia. Zagrożenie mogą stanowić także fałszywe strony i sklepy internetowe – szczególną czujność powinny wzbudzić zwłaszcza podejrzanie niskie ceny, znacznie odbiegające od rynkowych lub wysokie koszty dostawy za pobraniem.
- Zaloguj się lub utwórz konto by komentować