Jak patrzą na świat trzy pokolenia polskich przedsiębiorców?

www.smebusiness.plNajmłodsi przedsiębiorcy z największym optymizmem patrzą na swoją działalność oraz chcą się uczyć i rozwijać. Aż 71% spośród nich deklaruje, że odczuwa satysfakcję z tego, co robi. Trzydziestolatkowie skupiają się na rozwoju biznesu i zarabianiu pieniędzy. Z kolei dla pięćdziesięciolatków ważne jest poczucie stabilizacji i niezależności, chociaż satysfakcję z prowadzenia biznesu odczuwa już tylko połowa z nich. Firma inFakt sprawdziła, jak na świat patrzą trzy pokolenia polskich przedsiębiorców.

Optymizm dwudziestolatków, dystans po 50-tce 

Najmłodsi przedsiębiorcy przebadani przez inFakt, firmę oferującą nowoczesne rozwiązania księgowe, odczuwali największą satysfakcję z prowadzonej działalności. Wśród nich było też najwięcej osób, które uważały, że przedsiębiorca ma w społeczeństwie pozytywny obraz.

Wśród trzydziestolatków 58% badanych stwierdza, że odczuwa satysfakcję z prowadzenia działalności. Wśród pięćdziesięciolatków deklaruje tak połowa badanych przedsiębiorców.

Co warte podkreślenia, w każdej z tych grup odsetek osób, które zdecydowanie stwierdzają, że nie odczuwają satysfakcji z działalności, jest niewielki i maksymalnie sięga 15% w najstarszej grupie.

Młodzi chcą się uczyć, starsi – nadążać za zmianami

Kolejny pozytywny wniosek płynący z badania jest taki, że młodzi przedsiębiorcy chcą się uczyć i rozwijać. Co naturalne najwięcej swojego czasu poświęcają na realizację zleceń[1], jak odpowiedziało 57% badanych, ale już 41% zadeklarowało, że czas przeznaczają na dokształcanie i rozwój firmy. Na trzecim miejscu znalazło się załatwianie spraw formalno-księgowych (30%) oraz poszukiwanie klientów (24%).

Trzydziestolatkowie z kolei zazwyczaj mają już stabilną pozycję na rynku, stąd też potrzebują mniej czasu na poszukiwanie nowych zleceniodawców i koncentrują się na realizacji zleceń (68%). W ich przypadku załatwianie spraw formalno-księgowych nieznacznie bierze górę nad dokształcaniem (odpowiednio: 28% i 27%).

Bardzo ciekawie wypada to zestawienie dla najstarszej grupy. Okazuje się bowiem, że pięćdziesięciolatkowie najczęściej zajmują się głównym przedmiotem swojego biznesu (54%). Wiele czasu poświęcają jednak na szukanie nowych klientów (40%) oraz śledząc zmiany prawne i podatkowe (35%). W tej sytuacji nie dziwi, że mają mniej czasu na rozwój firmy i dokształcanie, na które wskazało tylko 12% z nich..

Niezależność, stabilizacja i pieniądze

Trzy pokolenia przedsiębiorców ankietowanych przez inFakt są zgodne: największą korzyścią z prowadzenia działalności gospodarczej jest niezależność i bycie swoim własnym szefem.

Jednak, co ciekawe, taka postawa jest szczególnie widoczna u najmłodszych (75%) oraz najstarszych (74%) biznesmenów. trzydziestolatkowie również doceniają niezależność (58%), ale też zwracają dużą uwagę na zarobki (53%), większą niż najmłodsi (37%) oraz najstarsi (31%) badani.

Warto również zwrócić uwagę, że to najmłodsi najczęściej odpowiadali, że dzięki własnej działalności realizują się oraz robią to, co naprawdę lubią.

Wygląda więc na to, że z reguły przedsiębiorcom udaje się spełnić cele, jakie stawiają sobie, zakładając własny biznes. Najczęściej są to bowiem: potrzeba niezależności i samodzielności, dominująca w każdej grupie wiekowej, perspektywa wyższych zarobków niż na innych formach zatrudnienia (taka przyczyna zakładania działalności dominuje wśród trzydziestolatków) oraz potrzeba osiągnięć, których bez założenia działalności nie udałoby się zrealizować.

Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone między 15 a 28 marca 2018 metodą wywiadów internetowych (CAWI) przez agencję badawczą ARC Rynek i Opinia. Badanie było skierowane do mikroprzedsiębiorców, czyli osób prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze lub przedsiębiorstwa zatrudniające do 9 osób. Respondenci zostali poproszeni o odpowiedzi na pytania o ich nastroje odnośnie do prowadzonej działalności gospodarczej, swoją ocenę działania urzędów i instytucji oraz sposób prowadzenia księgowości.

W badaniu wzięło udział 1 018 mikroprzedsiębiorców z całej Polski.

Źródło: informacja prasowa inFakt




[1] Pytanie: „Na jakie czynności poświęcasz najwięcej czasu podczas prowadzenia działalności. Wybierz maksymalnie dwie odpowiedzi”.