Klient czeka na Facebooku

www.pixabay.com/bykstProwadząc własną działalność gospodarczą zależy nam na dobrym kontakcie z klientem. Coraz częściej polskie firmy wykorzystują możliwości jakie daje Internet. Obecnie miejscem, które gromadzi największą rzeszę osób jest Facebook.

W biznesie bardzo ważny jest dialog, zarówno ten prowadzony na płaszczyźnie przedsiębiorca – kontrahent, jak i ten (a może przede wszystkim) przedsiębiorca – klient. Obecnie mamy do czynienia z przesyceniem wszystkiego, półki sklepowe uginają się pod ciężarem towarów, a najmniejszy kaprys jest realizowany niemal natychmiastowo. To spowodowało, że klient nie boi się żądać, co więcej nie boi się wyrażać własnego zdania i niezadowolenia.

Prowadząc własną firmę musimy pamiętać o tym, że każda opinia wypowiedziana na nasz temat, jest na wagę złota. Nie da się ukryć, że aby ją usłyszeć musimy znaleźć się tam, gdzie znajduje się klient, obecnie takim miejscem jestFacebook. Jak przyznaje Mariusz Odkała, prezes Teleperformance Polska, firmy działającej w branży call center – mimo, iż infolinia i poczta elektroniczna są narzędziami najczęściej wykorzystywanymi w kontakcie z klientem w Polsce, to serwisy społecznościowe zaczynają odgrywać znaczną rolę w tej kwestii.

Obsługa klienta

Obecność w social mediach to przede wszystkim kontakt z klientem. Przypominanie mu o nas i dawanie mu poczucia, że zależy nam na jego dobrym samopoczuciu. Bez znaczenia jest, czy jesteśmy małą, czy dużą firmą dbanie o klienta to obowiązek każdego przedsiębiorstwa.

Prowadząc firmowego fanpage’a musimy pamiętać o tym, że nie będzie się to opierać jedynie na umieszczaniu postów i patrzeniu jak nasi klienci z aprobatą klikają like. Tak jak wcześniej wspominałam, współczesny klient nie boi się mówić i musimy o tym pamiętać. Facebook coraz częściej jest wykorzystywany jako miejsce, gdzie można zapytać i oczekiwać konstruktywnej odpowiedzi. To miejsce, gdzie klienci mogą umieszczać negatywne komentarze, które będą odpowiedzią na nieudany zakup towaru lub usługi. Dotyczy to wszystkich, bez względu na prestiż i obecność marki w świadomości klientów.

Administrując stronę należy pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach. Przede wszystkim należy odpowiadać na wszystkie zadane pytania, pozostawiając je bez odpowiedzi możemy doprowadzić do tego, że ktoś inny jej udzieli i to nie zawsze tak, jakbyśmy tego chcieli. Po drugie nigdy, ale to nigdy nie wolno nam kasować wpisów naszych klientów. Obecnie nie jest trudno zrobić zdjęcie wpisu i ponownie go pokazać, tylko już w komentarzu lub na innej stronie internetowej. Takie działanie tylko zaszkodzi, lepiej za każdym razem starać się wytłumaczyć i rozwiać wątpliwości. Zawsze lepiej przeprosić, niż usunąć post.

Korzystaj z technologii

Kontakt z klientem przy użyciu mediów społecznościowych pozytywnie wpływa na budowanie pożądanego wizerunku firmy. Skrócenie dystansu umożliwia nam lepsze poznanie naszych odbiorców. Dotrzymywanie im kroku i towarzyszenie w codziennych zajęciach sprawia, że czują oni naszą bliskość. Należy pamiętać, że nie można to robić w sposób nachalny – spamowanie Facebooka klientom to najgorsze co możemy zrobić swojej firmie.

Warto zatem przemyśleć kwestię internetowego komunikowania. Prowadzenie Facebooka powinno na stałe wejść w strategię firmy i tak jak wszystkie jej elementy powinno być wykonywane sumiennie. Aby to osiągnąć powinniśmy zastanowić się nad zatrudnieniem specjalnej osoby, która będzie odpowiedzialna tylko za to. Kontakt z klientem wymaga pracy i zaangażowania, natychmiastowa odpowiedź może skutkować wyłącznie pozytywną reakcją z jego strony.

Źródło: Newseria, Media