Miesiąc na papierowe formularze

www.fotolia.comPrzedsiębiorcy, którzy zatrudniają nie więcej niż 5 osób muszą pamiętać o przesłaniu do urzędu skarbowego informacji o uzyskanych przez nich przychodach. Na wysłanie ich w formie papierowej mają czas do końca stycznia, w przypadku gdy wybiorą drogę elektroniczną ten czas wydłuży się do dwóch miesięcy.

Marek Siudaj z Tax Care przypomina, że Ministerstwo Finansów zmieniło zasady komunikowania się firm z urzędami skarbowymi. Wszelkie zmiany wkroczyły z dniem 1 stycznia 2015 roku, to co od razu rzuca się w oczy, to informacja, że od teraz ten kontakt będzie przede wszystkim elektroniczny. Wyjątkiem są małe firmy, które nadal mogą wykorzystywać formularze papierowe.

Elektroniczne zmiany

Nie da się ukryć, że przenoszenie komunikacji między urzędami a przedsiębiorstwami znacznie wpłynie na przyspieszenie obowiązkowej biurokracji. MF stawia sobie za główny cel ułatwienie dialogu orazjak największe zniwelowanie zbędnego tracenia czasu na kolejki.

Warto jednak zaznaczyć, że dla przedsiębiorców, którzy nie kwalifikują się do grupy małych firm komunikacja elektroniczna nie jest możliwością tylko obowiązkiem, a to oznacza, że jedynie tak muszą się porozumiewać z urzędami i tym samym muszą posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny. Warto o tym pamiętać, ponieważ jeśli nasza firma spełnia wymagania nałożone przez MF – a nie są one wygórowane, wystarczy, że zatrudniamy więcej niż 5 osób – musi zaopatrzyć się w certyfikowany, elektroniczny podpis.

Od 2015 roku do grona obecnych formularzy i czynności, które można dokonać przez Internet trafiły nowe: PIT-4R,PIT-8ARPIT-8CPIT-11PIT-RIFT-1IFT-3PIT-40CIT-8 oraz IFT-2. To duża zmiana, ponieważ wymienione wyżej dokumenty odnoszą się do dochodów uzyskanych w 2014 roku, jednak już teraz przedsiębiorcy muszą przesłać je w formie elektronicznej.

W tym przypadku dużym ułatwieniem jest fakt, że przedsiębiorcy, którzy komunikują się z urzędami elektronicznie na przesłanie ww. dokumentów mają czas do końca lutego. Inaczej sprawa wygląda, jeśli chodzi o małych przedsiębiorców, którzy nadal mogą wysyłać do urzędów formularze w wersji papierowej. Oni na przesłanie: PIT-8C,PIT-11PIT-RIFT-1 oraz PIT-40 mają czas do końca stycznia. Jak zaznacza MF również i oni mogą wybrać drogę elektroniczną, jednak muszą (podobnie jak duże przedsiębiorstwa) posiadać kwalifikowany podpis elektroniczny, co dla niektórych może okazać się za dużym wydatkiem.

Najprawdopodobniej w przyszłości będzie istniała możliwość zamienienia podpisu elektronicznego na tzw. dane autoryzacyjne, jednak jak na razie systemu resortów finansów nie dają takiej możliwości.

Źródło: Tax Care, Media