Obowiązek obecności w sieci

www.istockphoto.comNikogo nie powinien dziwić fakt, że obecnie brak firmy w Internecie jest równoznaczny z brakiem firmy w ogóle. Współcześnie głównym źródłem wiedzy są wyszukiwarki. Jeżeli po próbie wyszukania naszej firmy klient nie dostanie informacji zwrotnej może to spowodować, że odejdzie do konkurencji.

Wśród otaczających nas mediów Internet zdecydowanie wiedzie prym. Współczesny klient znacznie różni się od tego sprzed kilku lat. Przez możliwość wyboru tego co go interesuje kreuje swój światopogląd oraz dokładnie wie czego chce. Współczesny przedsiębiorca wie jaki wpływ na kształtowanie opinii klientów ma Internet, jednak jak podaje raport Rzetelnej Firmy tylko 31 proc. firm posiada swoją stronę internetową. Dlaczego obecność w Internecie jest taka ważna? Ponieważ wszystko dzisiaj odbywa się za jego pomocą. Każdy kto chce pozyskać nowych klientów i utrzymać dobre relacje z obecnymi musi z nimi wchodzić w kontrakcje. Aby móc sprostać oczekiwaniom swoich odbiorców trzeba najpierw je poznać, najlepszą ku temu drogą jest nasza obecność w sieci.

Podstawowe narzędzie – strona internetowa

Reklamy bombardują nas z każdej strony. Telewizja jest nimi przesycona i sami możemy stwierdzić, że częściej mamy wrażenie, że to właśnie spoty reklamowe są przerywane filmem niż odwrotnie. Sami również przyznamy, że jeżeli tylko mamy możliwość to ich nie oglądamy – przełączamy na inny kanał lub wychodzimy zrobić sobie herbatę. Ponadto umieszczenie 30 sec. reklamy w telewizji wiąże się z horrendalnymi sumami, które w zasadzie przeznaczone są dla potentatów na rynku. Co zatem zrobić, by o nas wiedziano?

Musimy zacząć od posiadania strony internetowej, bez niej współcześnie nie da się funkcjonować. Nasz potencjalny klient, w momencie gdy będzie chciał się czegoś o nas dowiedzieć najpierw nas ‘wyszuka’. Posiadanie własnej strony jest przede wszystkim stosunkowo tanią reklamą. Obecnie na rynku jest mnóstwo firm, które tworzą dobre strony internetowe. Jeżeli sami tego nie potrafimy, warto poprosić o to specjalistów, ponieważ źle zrobiona strona jest zdecydowanie antyreklamą. Jednak jest to jednorazowy koszt, który z pewnością nam się zwrócić, czego nie można powiedzieć np. o ulotkach.

W momencie gdy posiadamy już własną stronę internetową należy pamiętać, że nie możemy o niej zapomnieć. Musimy przez cały czas umieszczać na niej aktualności z naszej branży oraz te, które dotyczą już tylko naszego przedsiębiorstwa. Ponadto warto pamiętać, że dobra strona to ta, która wyświetla się w czołówce stron w wyszukiwarce. Tutaj należy skorzystać z tzw. pozycjonowania, które niewątpliwe nam w tym pomoże.

Blog, Instagram, Twitter, Facebook

Niejednokrotnie jest tak, że sama strona internetowa nie wystarcza. Nie ma wątpliwości, że przebywając w Internecie najwięcej czasu spędzamy na portalach społecznościowych niż na przeglądaniu branżowych stron internetowych. Dlatego warto poświęcić czas i umieścić nasze przedsiębiorstwo w szeroko rozumianym internetowym świecie.

Firmowy blog jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem służącym promowaniu swojego przedsiębiorstwa. W początkowej fazie prowadzenia bloga nie należy oczekiwać niesamowitych efektów. Ten rodzaj reklamowania swojego przedsiębiorstwa wymaga czasu i zaangażowania, które w dużej mierze może zaprocentować nam wzrostem sprzedaży.

Jak odnaleźć się w ogromnej blogosferze? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Należy jednak pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Jeżeli planujemy stworzyć firmowego bloga to nie powinniśmy odstawiać tego na dalszy plan. Blog, który nie będzie aktualny nie powiększy nam grona klientów, wręcz przeciwnie może spowodować obniżenie naszej wiarygodności. W naszej firmie musi znaleźć się ktoś, kto zajmie się naszym blogowym wizerunkiem. Co ciekawe nie musi to być od razu profesjonalista. Internauci ‘buszując’ po sieci często przypadkiem mogą trafić na nasz blog. Umieszczanie tylko informacji z branży ujednolica nam odbiorców. W momencie, gdy nasze wpisy będą spontaniczne i autentyczne grono czytelników zdecydowanie nam się powiększy. Oczywiście nie może zabraknąć treści specjalistycznych, adekwatnych do tego czym zajmuje się nasze przedsiębiorstwo. Nasz klient musi widzieć, że to co robimy, robimy z pasją, dlatego tak ważne jest aby blog był prowadzony przez osobę, która zna się na rzeczy i kocha to co robi.

Instagram to serwis, który jest niedoceniany wśród polskich przedsiębiorców. Jest to istotny błąd, ponieważ od jakiegoś czasu to właśnie tutaj zagląda coraz więcej internautów. Instagram jest miejscem, które idealnie odzwierciedla obecny świat. Nie mamy czasu na to, aby zaczytywać się w długich wpisach. Oczekujemy szybkiej informacji, która nie będzie wymagała od nas zbyt dużej uwagi. Co ważne, serwis jest stworzony z myślą o urządzeniach mobilnych, a to oznacza, że my jako przedsiębiorstwo jesteśmy ‘zabierani’ wszędzie.

Coraz więcej polskich firm pojawia się na Instagramie, chodzi m.in. o BMW Polska, Cropp czy MTV Polska. Niewątpliwie są to firmy, które nie mogą narzekać na brak klientów, ale to nie oznacza, że małe przedsiębiorstwo nie powinno spróbować reklamy właśnie w tym miejscu. Warto pamiętać, że jest to darmowy serwis bez ograniczeń jeżeli chodzi o umieszczanie zdjęć oraz krótkich filmików. Warto pamiętać, że wpisy na Instagramie powinny być skompresowane – spójna treść to dobra treść,

Twitter jest kolejnym miejscem, które może okazać się idealne dla twojego przedsiębiorstwa. To co sprawia, że internauci chętniej zaglądają właśnie na ten serwis jest ograniczenie liczbie znaków w jednej wiadomości. Twoja wypowiedź musi być konkretna, gdyż masz do dyspozycji 140 znaków. Istotną kwestią aktywności na Twitterze jest tworzenie sytuacji, w których nasi odbiorcy wdadzą się w dyskusję, co spowoduje, że zaczną mówić o naszym produkcie.

Prowadzenie Twittera nie jest wymagające, jednak musi to robić konsekwentnie. Warto pamiętać, że przed wyszukiwaniem potencjalnego grona odbiorców należy stworzyć idealne konto, którego zadaniem będzie przykucie uwagi. Oznacza to, że musimy wykorzystać wszystko to co zostało. Zaczynamy od opisania naszej działalności, do dyspozycji mamy 160 znaków, a następnie musimy stworzyć to jak będziemy widziani, czyli dołączyć nasze zdjęcie i wzór tła. Link do naszego konta należy umieścić np. na firmowym blogu lub stronie internetowej, spowoduje to automatyczny wzrost naszych fanów, do których będziemy kierować nasze wpisy i od których będziemy zyskiwać kolejne osoby. Potem już tylko od nas zależy jak i o czym będziemy ‘ćwierkać’. Ważne jest aby śledzić i pytać swoich odbiorców co chcą wiedzieć. Oczy szeroko otwarte to dziś podstawowe wyposażenie współczesnego przedsiębiorcy.

Facebook jest miejscem gdzie nie może Cię zabraknąć. W przeciwieństwie do ww. portali jest on obecnie bezkonkurencyjny. Jeżeli chcesz być blisko swoich klientów oraz chcesz wiedzieć o czym się mówi musisz śledzić internetowe nowinki. Częstym powiedzeniem wśród młodych ludzi jest: „Nie masz Facebooka – nie istniejesz”, trudno się z tym nie zgodzić.

Serwis posiada ogromny potencjał i przede wszystkim rzeszę fanów. W momencie, gdy wybierzemy osoby, do których chcemy trafić musimy stworzyć sobie plan umieszczania informacji. Oprócz merytorycznych treści warto zastanowić się w jakiej formie będziemy to robić. Warto pamiętać, że fan page nie jest blogiem, dlatego długie wpisy nie będą przyciągać uwagi. Tak jak we wcześniejszych portalach, tak i tu istotną kwestią jest systematyczność. Jeżeli przez kilka dni nie ‘dajemy znaku życia’ sprawiamy, że nasz klient o nas nie pamięta. Musimy pisać często, oryginalnie czasem kontrowersyjnie. Naszym zadaniem jest utrzymanie i zdobycie klienta, dlatego musimy z nim pisać, nie możemy go zaniedbywać. Ważne jest również tworzenie konkursów, które niewątpliwie powiększą nam grono odbiorców.

Śledź to co o Tobie mówią

Jak czytamy w raporcie Rzetelnej Firmy aż 57 proc. badanych przedsiębiorców przyznaje, że nie monitoruje tego, jak ich firma jest odbierana w sieci. Jeżeli postawisz na social media (media społecznościowe) i wybierzesz idealne miejsce dla swojej firmy nie zapomnij o tym, że bardzo istotne jest to jak i co o nas mówią.

Internauci posiadają ogromną siłę, która może sprawić, że nasze przedsiębiorstwo stanie się potężną marką, ale też mogą spowodować, że zostaniemy zapomniani lub źle odbierani. Dlatego nie możemy sprawić, aby nasi klienci czuli się niesłuchani lub zaniedbywani.