Praca zdalna zmienia rynek. Czy wszyscy na niej zyskamy?

www.smebusiness.plWedług badania przeprowadzonego na 18 tys. respondentów z międzynarodowych firm, już 70% zatrudnionych pracuje z domu co najmniej jeden dzień w tygodniu[1]. W Polsce swoje obowiązki wykonuje w ten sposób 1/3 kadry[2], korzystając z takiej możliwości średnio przez 8,5 dnia w ciągu miesiąca[3]. Czy na pracy zdalnej mogą zyskać zarówno pracownicy, jak i pracodawcy?

Młodzi dyktują zmiany

Na rynek pracy wkroczyli millenialsi, zmieniając sposób myślenia o sferze zawodowej. Już prawie połowa Polaków[4] pozytywnie ocenia zacieranie się różnic pomiędzy życiem a pracą w związku z rozwojem technologicznym – młodzi pracownicy coraz częściej chcą wykonywać obowiązki służbowe w dowolnym czasie i miejscu, swobodnie przeplatając je ze sprawami prywatnymi. 67% zatrudnionych oczekuje od pracodawcy elastycznych godzin pracy, a 53% –możliwości pracy zdalnej[5]. Badania dowodzą, że takie rozwiązanie zwiększa komfort i satysfakcję – pracujący z domu częściej deklarują zadowolenie z pracy (90%) niż ci, którzy nie mają takiej możliwości (78%)[6].

W pogoni za pracownikiem

Intensywna rywalizacja firm o zdobycie i zatrzymanie specjalistów sprawia, że elastyczne formy pracy coraz częściej stają się dodatkowym benefitem – przy rekrutacji oferuje je już 64% firm na świecie[7]. Polscy pracodawcy także otwierają się na elastyczne godziny pracy (59%) oraz pracę zdalną (55%)[8]. Nie jest to jednak model dopasowany do każdego – potrzebna jest samodyscyplina i dobra organizacja czasu pracy, dlatego wielu przełożonych ma obawy związane z brakiem kontroli nad pracownikami, obniżeniem produktywności, niedotrzymywaniem terminów czy niskim zaangażowaniem.

Koszt czy zysk?

Jak się okazuje, tych obaw nie potwierdzają badania – według 89% pracodawców wprowadzenie elastycznej pracy przyczyniło się do rozwoju firmy, 87% zauważyło zwiększenie konkurencyjności, a 82% – produktywności. W przypadku 8 na 10 przedsiębiorstw praca zdalna umożliwiła przyciągnięcie i zatrzymanie najzdolniejszych pracowników, natomiast 83%maksymalizację zysków[9].

– Coraz więcej firm zauważa, że obecność pracownika w biurze przez 8 godzin nie zapewnia większej efektywności. W wielu przypadkach praca zdalna to oszczędność czasu spędzanego na dojazdach, lepsze dopasowanie do rozkładu dnia, a w efekcie większe zadowolenie pracownika. Warto jednak pamiętać, że takie rozwiązanie przyniesie korzyści tylko, gdy będzie odpowiednio dopasowane do branży i modelu biznesowego firmy. Konieczne jest również zapewnienie odpowiedniego zaplecza technologicznego, które umożliwi płynną komunikację, bezpieczny dostęp do danych z każdego miejsca czy urządzenia oraz łatwą współpracę z pozostałymi członkami zespołu – wskazuje Mateusz Macierzyński, kierownik ds. produktów ITS w firmie Konica Minolta.

Źródło: informacja prasowa Konica Minolta





[2] Z częstotliwością co najmniej raz w tygodniu. Źródło: „Rynek pracy zdalnej a oczekiwania pracowników 2018”

[3] Według badania „Rynek pracy zdalnej a oczekiwania pracowników 2018”

[5] Ibidem.

[6] Według badania „Rynek pracy zdalnej a oczekiwania pracowników 2018”