Prawne aspekty organizowania konkursów na Facebooku

www.istockphoto.comObecność w social mediach jest niezbędnym elementem strategii przedsiębiorstwa. Najbardziej popularnym serwisem społecznościowy nadal jest Facebook. Oprócz bezpośredniego kontaktu z użytkownikami daje możliwość oryginalnej promocji firmy. Organizowanie konkursów jest jednym ze sposobów. Warto przybliżyć sobie zasady ich tworzenia.

Zanim zdecydujemy się zorganizować konkurs na naszym fan page’u  powinniśmy dokładnie przestudiować regulamin Facebooka. Fragment, który w tym momencie będzie nas najbardziej interesować to część E. Promocje. Jego dokładna lektura pozwoli uniknąć nam  przykrych konsekwencji – jego naruszenie może spowodować usunięcie nas ze społeczności.

Zgodnie z prawem

W pierwszym punkcie ww. części czytamy, że to my, jako organizatorzy bierzemy pełną odpowiedzialność za przeprowadzony konkurs, bądź loterię. Przede wszystkim, przed jego rozpoczęciem musimy stworzyć oficjalny regulamin, który będzie zawierał klarowne informacje na temat udziału w konkursie i tego w jaki sposób zostanie wybrany zwycięzca.

Określenie tego w jaki sposób organizatorzy wyłaniają zwycięzcę jest bardzo ważne, ponieważ wiąże się to z przepisami prawa, które obowiązują nas powszechnie. Aby móc uniknąć wszelkich nieprzyjemności powinniśmy wykluczyć wszelkie czynniki losowe. Ta zasada wprowadza nam sprzeczne informacje, ponieważ w większości facebookowych konkursów czytamy: Zostaw komentarz i polub nasz fan page. Spośród wszystkich uczestników wylosujemy zwycięzcę. Jednak zgodnie z obowiązującym prawem losowanie nagród jest równoznaczne z grą hazardową, której organizacja wymaga określonych czynności przed. Aby móc przeprowadzić loterię na swojej tablicy należy uzyskać zezwolenie od dyrektora izby celnej. W przypadku, gdy takiej zgody nie otrzymamy konsekwencje karne poniesiemy nie tylko my (jako organizatorzy), ale również uczestnicy. Kara zgodnie z art. 89 ustawy o grach hazardowych jest pieniężna i wynosi 100% przychodu uzyskanego z urządzanej gry dla organizatora i 100% z uzyskanej nagrody dla uczestnika. Również w Kodeksie Karnym Skarbowym znajdziemy odniesienie do konsekwencji jakie wynikają z przeprowadzenia gry losowej. Organizator, który ją przeprowadzi podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat 3, albo obu tym karom łącznie.

Różnica między konkursem a loterią

Przed rozpoczęciem konkursu musimy odpowiedzieć sobie na pytanie Czy nie jest on przypadkiem loterią. Najbardziej wiarygodnym źródłem w tej sytuacji jest art. 919-921 Kodeksu Cywilnego – przyrzeczenie publiczne. W skrócie chodzi o to, że w momencie, gdy publicznie przyrzekamy nagrodę za wykonanie określonej czynności, jesteśmy zobowiązani przyrzeczenia dotrzymać. Podstawową różnicą między konkursem a loterią jest rywalizacja. Dlatego tak ważnym jest stworzenie klarownych zasad, które muszą być przestrzegane przez uczestników oraz przytoczenie kryteriów, które będą brane pod uwagę podczas wyłonienia zwycięzców.

Loteria, jak sama nazwa wskazuje charakteryzuje się losowością – o przyznaniu nagród decyduje przypadek, a nie jak w przypadku konkursu wykazanie się przez uczestników jakimiś umiejętnościami.

Dlatego sama nazwa konkurs nie jest jedynym kryterium. Wszędzie tam, gdzie występuje losowanie zwycięzców mamy do czynienia z loterią.

O tym należy pamiętać

Aby uniknąć nieprzyjemności musimy przede wszystkim bardzo dokładnie zapamiętać wskazania zawarte w pkt. 3 części odnoszącej się do Promocji w regulaminie Facebooka:

promocje można przeprowadzać na stronach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji” lub „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji”).

Następnie powinniśmy dokładnie przemyśleć wymagania jakie będziemy stawiać naszym uczestnikom. Konkretne zadanie wykluczy nam losowość konkursu. Wbrew pozorom większe wymagania są bardziej opłacalne – uczestnicy chcąc pokazać swoją kreatywność chętniej wezmą w nim udział.

Bardzo istotne są również same nagrody. Aby nasz konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem muszą one być wartościowe. Wzięcie udziału w konkursie jest równoznaczne z poświęceniem czasu – kubek, bądź smycz nie zostaną przyjęte entuzjastycznie.

Kolejna kwestia dotyczy wyłonienia zwycięzców. W regulaminie powinniśmy zaznaczyć w jaki sposób będzie się to odbywać. Najprościej będzie jeśli w firmie zostaną wybrane osoby, które będą za to odpowiedzialne (jury). Pozwoli nam to uniknąć ewentualnych oskarżeń o naruszenie regulaminu związanego z losowością.

Ostatnia kwestia odnosi się do terminu ogłoszenia wyników oraz dostarczenia nagród. Uczestnik powinien przed rozpoczęciem konkursu wiedzieć, kiedy się on zakończy oraz kiedy otrzyma ewentualne nagrody.


Źródła: Regulamin Facebooka, Kodeks Cywilny, Kodeks Karny Skarbowy, Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.