Procedury administracyjne online

www.pixabay.com/Unsplash24 kwietnia 2014 roku Sejm uchwalił ustawę o standaryzacji niektórych pism w procedurach administracyjnych. Nakłada ona obowiązek wprowadzania jednolitych wzorów dokumentów elektronicznych, które będą obowiązywały w całym kraju.

Standaryzacja niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych ma przede wszystkim ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej przez przedsiębiorców. Wraz z wejściem w życie nowych przepisów, na organy administracyjne zostanie nałożony obowiązek określania wzorów pism w formie dokumentów elektronicznych. Będą one jednolite w skali kraju, przede wszystkim chodzić będzie o wzory wniosków o wydanie zezwolenia, wpis do rejestru, wydanie licencji, czy zgłoszenie danej działalności gospodarczej do właściwego urzędu.

Wszystkie e-dokumenty będą dostępne w kilku miejscach, przede wszystkim w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWD), na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (ePUAP), na stronie internetowej Punktu Kontaktowego (ePK) oraz na BIP organu, który będzie odpowiedzialny za opracowanie danych e-dokumentów.

Jak zapewnia Ministerstwo Gospodarki, każdy wzór będzie posiadał szczegółowe wytyczne, które będą musiały zostać spełnione. Podmiot zostanie poinformowany o obowiązkowych załącznikach oraz o tym, jakie dane musi podać, aby procedura została przeprowadzona poprawnie.

Standaryzacja dokumentów oraz ich elektroniczna forma może przynieść prawie 2 mln zł oszczędności rocznie. Oprócz tego ma ona zmniejszyć czas oczekiwania, co pozwoli na szybsze rozpoczęcie działalności gospodarczej, co w kolejności może doprowadzić do wzrostu przychodów nawet o 232 mln zł rocznie.

Źródło: www.mg.gov.pl