Rachunek bankowy w firmie

Elektroniczna forma załatwiania większości spraw biznesowych nie jest niczym nadzwyczajnym. Kontakt mailowy z klientem lub wspólnikiem, składanie elektronicznych deklaracji czy korzystanie z serwisów społecznościowych to niektóre z tych możliwości. Również dokonywanie płatności bardzo często odbywa się w sferze online.

Posiadanie konta bankowego to obecnie norma. Jednak w momencie zakładania firmy należy zastanowić się, czy prywatne konto bankowe będzie dla nas wystarczające. Nie ma obowiązku posiadania odrębnego rachunku bankowego, który będzie podlegał wyłącznie pod naszą firmę. Nie zmienia to jednak faktu, że czasem może okazać się on niezwykle pomocny. 

Obowiązek posiadania rachunku bankowego

Pomimo iż, nie jest wymagane, aby przedsiębiorca posiadał osobny rachunek firmowy, w wielu przypadkach musi posiadać go w ogóle. Chodzi o sytuację, w których sfinalizowanie transakcji musi odbyć się przy pomocy przelewu z konta na konto. Jest to uregulowane w Dzienniku Ustaw z dnia 11 czerwca 2013 r. w art. 22:

1. Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego w każdym przypadku, gdy:

  1.  
  2. 1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  3. 2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.

Posiadanie konta bankowego będzie również wymagane w momencie dokonywania płatności między przedsiębiorcą a urzędem. Jest to podyktowane tym, że termin zapłaty podatku uważa się za dokonany w momencie obciążenia rachunku bankowego. Składki ZUS muszą zostać opłacane przez przedsiębiorców w formie bezgotówkowej. Chyba, że transakcja będzie dotyczyć mikroprzedsiębiorców, którzy mogą dokonywać opłat w formie tradycyjnej (np. przekaz pocztowy).

Konieczność poinformowania urzędu o koncie

Należy pamiętać, że przedsiębiorca ma obowiązek zawiadomić urząd skarbowy o wszystkich posiadanych kontach bankowych, które są związane z prowadzoną przez niego działalnością. Otworzenie konta jak i jego zamknięcie musi zostać zaznaczone przez właściciela firmy. Zgłoszenie należy dokonać poprzez uaktualnienie wpisu w CEIDG, poprzez wypełnienie wniosku CEIDG-1 oraz dołączonego do niego załącznika CEIDG-RB. Jeżeli prowadzone przez nas przedsiębiorstwo nie jest wpisane do CEIDG, zgłoszenie musimy dokonać za pośrednictwem NIP-7 wraz z dodatkowym NIP-B. Przeznaczony czas na poinformowanie urzędu skarbowego to 7 dni od dnia zaistnienia zmiany (otwarcia lub zamknięcia konta bankowego).