„Reklama dźwignią handlu”

www.sxc.huReklamy są wszędzie, otaczają nas, a czasem nawet atakują z każdej strony. Mimo wszystko, żeby nasz potencjalny klient dowiedział się o nas, musimy mu jakoś dać o sobie znać. Dobra reklama powinna być jednym z najważniejszych elementów strategii firmy.

W momencie wejścia na rynek, każdy przedsiębiorca zadaje sobie pytanie: co powinienem zrobić, żeby klient o mnie wiedział? Małe i średnie przedsiębiorstwa na starcie muszą zrezygnować z emitowania reklam w ogólnopolskiej telewizji lub w stacjach radiowych, które mają szeroki zasięg. Jednak bardzo często zdarza się tak, że brak pieniędzy pobudza myślenie, które skutkuje kreatywnością, która obecnie jest podstawowym kryterium skutecznej reklamy.

Przygotowanie

Aby nasza promocja przyniosła zakładany efekt, a nasze pieniądze nie poszły na marne musimy zastanowić się do kogo chcemy trafić. Ustalenie potencjalnej grupy odbiorców wykluczy nam niektóre formy reklamy. Oprócz tego, przy wyborze kanału reklamowego należy wziąć pod uwagę fakt na jaką skalę będziemy chcieli być znani. Tutaj niezbędne jest realne patrzenie na świat – skoro otworzyliśmy hurtownie ogrodniczą, może najpierw opanujmy lokalne środowisko? Jeżeli dopiero zaczynamy to na pewno staramy się zaoszczędzić, dlatego w tym miejscu ważne jest również zastanowienie się ile jesteśmy w stanie przeznaczyć na promocję.

Po co tyle tych karteczek?

Przed pójściem do drukarni i zamówieniem 1000 ulotek należy się zastanowić, czy mamy na nie pomysł. Może to wydać się śmieszne, ale kolejna bezpłciowa, zadrukowana karteczka jest wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Wystarczy się zastanowić ile dziennie sami otrzymujemy ulotek różnych firm i ile tak naprawdę nas zainteresowało. Minęły te czasy, kiedy to czytało się wszystko i zawieszało się wzrok na każdym plakacie. Obecnie jest ich tyle, że potencjalnemu klientowi nie chce się ich przeglądać, on szuka czegoś, co będzie oryginalne.

Ulotka bądź plakat musi intrygować. Nie wystarczy prostokątna karteczka, najczęściej zadrukowana w 80%. Tekstu tak naprawdę nie musi być dużo, podstawowe informacje wystarczą, a niedopowiedzenia rozbudzą chęć zaspokojenia ciekawości. To detale tworzą dobrą ulotkę – faktura papieru, kształt i wielkość liter, hasło, sposób formułowania zdań. Również ważny jest sam jej kształt. Może nasza hurtownia ogrodnicza powinna mieć ulotki np. w formie kosiarki, grabi lub innej rzeczy, która jest charakterystyczna dla naszej branży?

Internet to podstawa

Bez względu na to, czy prowadzisz małą gastronomię, warsztat samochodowy, czy firmę budowlaną musisz być w Internecie. Pierwszą rzecz jaką musisz posiadać (pomyśl o tym nawet przed otwarciem) to strona internetowa. Jej założenie, w perspektywie zysków jakie przyniesie nie jest duże. Obecnie na rynku jest mnóstwo firm, które zajmują się ich tworzeniem, dlatego nie musimy się zajmować ich formą techniczną. Należy pamiętać, że warto zatrudnić kogoś, kto potrafi stworzyć stronę www, tutaj odradzam  pójście na łatwiznę – brzydka strona internetowa przyniesie odwrotny skutek. Ważne jest również to, żeby poruszanie się po niej nie sprawiało trudności. Musi być ona przejrzysta, musi posiadać dobrze widoczne zakładki, w których każdy odnajdzie to czego szukał. Dużym plusem jest prowadzenie Aktualności – to tutaj odwiedzający dowie się o tym, co się ostatnio wydarzyło w naszym przedsiębiorstwie. Strona internetowa to również miejsce, gdzie możemy określić to co robimy, misja firmy jest jej ważnym elementem.

Coraz więcej ludzi posiada również konto na Facebooku, warto również się i nad nim zastanowić. Ta forma reklamy różni się od standardowych, ponieważ w tym miejscu mamy bliski kontakt z klientem. Z jednej strony jest to duży plus – wiemy, czego się od nas oczekuje, kto o nas mówi oraz znamy naszego odbiorcę. Z drugiej strony należy pamiętać, że ludzie wyłapują nasze potknięcia, również te w Internecie. Należy pilnować tego co i jak piszemy, choć niewątpliwie posty spontaniczne są bardziej preferowane.
To o czym należy pamiętać, to przede wszystkim:
1. Stałe godziny dodawania postów – najlepiej, by nasze powiadomienia pojawiały się o dwóch porach: przed południem między godziną 9 a 10, oraz w godzinach wieczornych, około 20 lub później. Jest to ważne dlatego, ponieważ nasza informacja musi trafić do szerokiego grona odbiorców.
2. Zwięzłe informacje – najlepiej, aby nasz post był krótki, ale nie lakoniczny. Dwa zdania wystarczą, mało kto poświęci więcej niż 2 min. na nasz wpis.
3. Obrazek przyciąga – aby nasz post jeszcze bardziej zainteresował, musi być umieszczany wraz ze zdjęciem. Najlepiej gdyby to były zdjęcia naszych produktów, niezmiernie ważne jest, aby każde zdjęcie było podpisane, po to, aby nikt nas nie oskarżył o wykorzystywanie cudzych prac.

Lokalne media

Warto jest również skorzystać z dostępnych w naszym mieście mediów. Lokalne radio, telewizja, gazeta to kopalnia klientów. Dobra relacja z lokalnymi dziennikarzami może zaowocować dobrym artykułem, dlatego warto pomyśleć o utrzymywaniu z nimi kontaktu. Poddawanie im tematów, które będą interesujące, a jednocześnie będą nas dotyczyć będzie bardzo opłacalne.

Jeżeli zdecydujemy się na wykupienie reklamy w bloku np. radiowym lub telewizyjnym należy pamiętać o prostej zasadzie – pierwsza i ostatnia informacja będzie najbardziej zapamiętana. Jest to nic innego jak reguła pierwszeństwa i świeżości. Można się spodziewać tego, że takie reklamy będą droższe, ale jeżeli już chcemy reklamować się w taki sposób, warto dołożyć kilkadziesiąt złotych.

Sam bądź reklamą

W tworzeniu wizerunku swojej firmy nie zapomnij o sobie. Warto sprawić, aby wszystko to co Cię otacza mówiło o Twojej profesji. Chodzi tu m.in. o firmowy samochód, który przemieszczając się po mieście musi zwracać uwagę, jeżeli chcesz, by o Tobie wiedziano. Oprócz tego gadżety budują Twoją markę: wizytówki, przypinki z logiem, prezenty dla klientów. Te ostatnie są niezmiernie ważne, ponieważ ofiarowując je pozostawiamy na dłużej u nich swoją reklamę. Dlatego warto w nie inwestować, ich personalizacja jeszcze bardziej poprawi ich działanie – klient, który otrzyma imienny kalendarz z nienachalnym logiem naszej firmy będzie z niego korzystał przez cały rok, a przy okazji będzie nas reklamował.

Warto pamiętać o tym, że jeszcze nie wszystko zostało powiedziane, zrobione, stworzone. Ograniczeniem jest tylko nasza wyobraźnia. Przed wyborem idealnej formy reklamy należy przeanalizować co będzie dla nas najlepszym wyjściem – uświadomienie sobie, że ulotki to nie wszystko to już połowa sukcesu.