Sprawdź czy twoja e-deklaracja trafiła do urzędu

www.sxc.hu/miguel ugaldeSkładanie zeznania podatkowego przez Internet cieszy się w tym roku dużą popularnością. Jak podają wstępne obliczenia z e-deklaracji skorzystało dwa razy więcej podatników niż przed rokiem. Aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności warto sprawdzić, czy nasz PIT wpłynął do bazy fiskusa.

Jesteśmy bardziej mobilni, z sieci korzystamy coraz częściej i chętniej. Wykonujemy przelewy przez Internet, płacimy za zakupy telefonem i częściej kupujemy w sieci. To nie wszystkie możliwości jakie przynosi nam rozwijająca się technologia, do lamusa odchodzi tradycyjne składanie zeznań podatkowych, ustępując miejsca systemowi e-Deklaracje.

Po wysłaniu deklaracji

Złożenie zeznania podatkowego przez Internet jest bez wątpienia dużo szybszym rozwiązaniem, które pozwala uniknąć np. stania w kolejkach. Należy jednak pamiętać, że samo złożenie e-dokumentu nie wystarczy, musimy kontrolować, czy nasz PIT trafił do urzędu skarbowego.

Po wysłaniu wypełnionej deklaracji podatnik otrzyma numer referencyjny, który oznacza jedynie tyle, że druk trafił do systemu. Brak informacji zwrotnej z ww. numerem oznacza, że zeznanie w ogóle nie trafiło do systemu. W takim przypadku należy ponownie wysłać deklarację. Numer referencyjny jest  potrzebny do sprawdzenia statusu zeznania, który będzie jednoznacznie określał stan złożonego druku.

W momencie, gdy deklaracja została poprawnie złożona zostanie ona opisana kodem 200: Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, w innym przypadku podatnik będzie musiał wprowadzić ewentualne zmiany lub czekać na dalszy przebieg wydarzeń.

Sam numer referencyjny, jak i opatrzenie deklaracji kodem 200 nie jest zakończeniem sprawy. Należy pamiętać, że najważniejszym elementem złożenia e-deklaracji jest uzyskanie Urzędowego Poświadczenia Odbioru, które oznacza, że PIT trafił do urzędu skarbowego.

Po otrzymaniu UPO

Złożenie zeznania podatkowego w formie elektronicznej trwa zaledwie kilka chwil. Nawet, jeżeli jesteśmy przekonani, że nasza e-deklaracja jest złożona prawidłowo nie musi to oznaczać, że UPO otrzymamy od razu. Przeciążone serwery mogą wydłużyć czas oczekiwania na weryfikację.

W momencie, gdy uzyskamy numer UPO musimy pamiętać o tym, że podobnie jak ma to miejsce podczas tradycyjnego składania deklaracji podatkowej, musimy przechowywać go do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego (5 lat). Jest to dokument, który, mimo iż jest elektroniczny posiada obostrzenia, które świadczą o jego oryginalności. Chodzi tu przede wszystkim o podpis elektroniczny i pieczęć Ministerstwa Finansów. Należy pamiętać o tym, że na wypadek awarii komputera powinniśmy go wydrukować, co pozwoli nam uniknąć ewentualnych nieprzyjemności w momencie kontroli.