Tajemnica Facebooka cz. 1 - reklama

facebookFenomenu Facebooka już nikomu nie trzeba tłumaczyć. Taką przynajmniej mam nadzieję, patrząc w zmieniający się rynek i w coraz większą przewagę nowych mediów. Nie mniej jednak bardzo często ich potencjał nie jest do końca wykorzystywany. Dlaczego zatem warto reklamować się na Facebooku i co kryje się w słowie targetowanie?

Jeszcze kilka lat temu ludzi można było podzielić na tych co Facebooka mają i tych, co ciągle wzbraniają się przed jego założeniem. Mimo, iż jakiś czas temu wieszczono spektakularny upadek giganta, to jak na razie nic takiego się nie zapowiada, co więcej firmy i przedsiębiorcy zaczynają doceniać jego możliwości.

Jednak tworzenie reklam ciągle niektórych z nas onieśmiela lub przeraża. Boimy się, że nasze pieniądze przepadną lub nie będziemy mieli faktycznego wpływu na to, na co one idą. Jednak z drugiej strony płacąc za artykuł sponsorowany, baner w gazecie czy spot reklamowy w telewizji nie możemy być pewni ile osób rzeczywiście zobaczy naszą ofertę. Oczywiście dostaniem statystyki zasięgów, rozdanych egzemplarzy etc. ale i tak nie dowiemy się jak to wpłynie na zapoznanie się z naszą propozycją.

Jaka alternatywa?

Z pomocą przychodzi nam internet i jego możliwości. Facebook to jedna z nich, o której w tym miejscu wspomnę. Jeśli chodzi o jego wykorzystanie możliwości jest wiele od założenia strony, przez publikowanie postów, skończywszy na reklamie. Tej ostatniej należy się dłuższa uwaga. Możemy wybierać w palecie możliwości, przez sponsorowane posty, filmiki, zdjęcia, możemy publikować je na głównej stronie (news feed) lub z boku, po prawej.

1. Zanim jednak zaczniemy to wybierać musimy wejść w panel zarządzania – bardzo intuicyjne narzędzie, które w prosty sposób przeprowadzi nas przez cały proces tworzenia reklamy. Aby móc rozpocząć tworzenie musimy wejść w zakładkę ustawienia konta reklamowego i tam dodać w metodach płatności numer naszej karty, z której będą pobierane pieniądze po zakończeniu kampanii. Należy pamiętać, że każdą fakturę możemy pobrać, jednak Facebook nie nalicza VATu, który w takiej sytuacji wynosi 0%.

2. To czego musimy się oduczyć to korzystanie z guzików promuj post, promuj wydarzenie, promuj biznes, które można znaleźć na własnej stronie bez wchodzenia w zakładkę panel zarządzania. Mimo iż wydaje się to być naturalne, w ten sposób wypromowana reklama będzie mieć ograniczone zasięgi.

3. Kiedy już zaczniemy tworzyć naszą pierwszą reklamę, musimy zastanowić się co chcemy osiągnąć. Jaki jest cel naszej kampanii. Wybór jest rozpoznawalność marki, zasięg, ruch, aktywność, promocję i jeszcze kilka rzeczy. Możemy też sami zadecydować czy chcemy wykorzystać istniejący post czy może chcemy stworzyć coś nowego. Czy chcemy skorzystać ze zdjęcia czy może jednak wolimy skorzystać z filmu. Należy pamiętać, że pierwsza kampania zawsze jest czymś w rodzaju rozpoznania swoich odbiorców.

4. Targetowanie to nic innego jak dokładne dopasowanie profilu naszego odbiorcy. W tym miejscu możemy wybrać w zasadzie wszystko – lokalizację, wiek, płeć, zainteresowania, zachowania oraz to w jakim miejscu chcemy, aby nasza reklama się wyświetlała. Po prawej stronie, z każdym naszym klikiem widzimy faktyczną zmianę naszego zasięgu.

5. Jakie miejsce będzie idealne? Wszystko zależy od tego na czym nam najbardziej zależy. Prawa kolumna jest tańsza i jest polecana tym, którzy chcą przypominać o marce i o produktach, to niejako takie uzupełnienie całej kampanii. News feed to miejsce, które powinniśmy wykorzystać do budowania zaangażowania i co ważne jest przeznaczony na wyświetlenia na telefonach. Warto pamiętać, że 80% użytkowników Facebooka korzysta z niego na mobile’ach. Co ważne naszą reklamę możemy także wyświetlić na Instagramie, jednak warto pamiętać o tym, że lepiej robić dwie różna kampanie i nie powielać ich 1:1 na tych dwóch różnych portalach.

6. Grupa docelowa to nasi odbiorcy, warto skorzystać z narzędzia Audience Insight, który pozwoli nam dowiedzieć się, kto nas obserwuje i jakie ma zainteresowania. To pozwoli dokładnie dopasować nam naszą propozycję reklamy.

7. Budżet, na Facebooku ustalamy sami. Możemy ustawić kwotę dzienną do wydania lub taką, która zostanie wydana przez cały czas trwania kampanii. Możemy zaznaczyć, że kampania będzie trwała tydzień, kilka dni, miesiąc. W każdym miejscu mamy taką decyzję.

Ważne! W każdym momencie możemy wyłączyć naszą reklamę, bez konsekwencji. Nawet po wydaniu 5 zł, w sytuacji gdy założyliśmy, że wydamy ich np. 150.

Słowo podsumowania to nie bójmy się spróbować, bo za mały wkład finansowy jesteśmy w stanie w znaczny sposób poprawić np. rozpoznawalność naszej marki lub zwiększyć sprzedaż, co w przypadku mediów tradycyjnych już nie jest takie oczywiste.