Zabezpieczenie od poślizgu obowiązkowe

www.pixabay.com/gokayunanZ dniem 1 listopada 2014 roku weszło nowe rozporządzenie dotyczące samochodów rejestrowanych w Unii Europejskiej. Każdy pojazd musi być wyposażony w elektroniczny program stabilizacji, który zapobiega poślizgom (ESP).

Zgodnie z rozporządzeniem od 1 listopada br. wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy na terenie UE mają obowiązek posiadania ESP. Nowe prawo jak na razie dotyczy samochodów osobowych i tych, których masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Jednak takie rozdzielenie potrwa zaledwie rok, ponieważ od listopada 2015 roku obowiązek posiadania układu ESP będzie dotyczył reszty pojazdów poruszających się po europejskich drogach.

Śmiało można powiedzieć, że układ ESP jest jednym z największych odkryć ostatnich lat w dziedzinie poprawy bezpieczeństwa na drogach. Został on stworzony przez grupę inżynierów firmy Bosch w 1995 roku i od tamtej pory jest skutecznie wprowadzany w życie – od tego czasu na rynek wpłynęło 100 milionów pojazdów posiadających takie zabezpieczenie.

Według badań to właśnie Europa wiedzie prym w posiadaniu bezpiecznych samochodów. W 2014 roku odnotowano ponad 80 proc. pojazdów, które posiadają układ ESP, na świecie natomiast jest ich niecałe 60 proc.

Warto zaznaczyć, że system ten uratował życie wielu kierowcom, pasażerom i innym użytkownikom dróg. Według prowadzonych przez firmę Bosch statystyk od 1995 roku udało się uniknąć 190 tys. wypadków i tym samym uratować życie przeszło 6 tys. ludzi w Europie.

Czym jest ESP?

W wolnym tłumaczeniu ESP to Electronic Stability Program, czyli elektroniczny program stabilizacji, którego podstawowym zadaniem jest stabilizowanie toru jazdy samochodu. Jest on rozszerzeniem systemu ABS, który wspomaga hamowanie oraz dba o to, żeby nie doszło do zablokowania kół.

Najważniejszym zadaniem układu ESP jest kontrola pojazdu. Sprawdzanie, czy auto porusza się zgodnie z oczekiwaniem kierowcy. W sytuacji, gdy system wyczuje jakieś nieprawidłowości sam zaczyna ograniczać moment obrotowy silnika oraz automatycznie zwalnia poszczególne koła, co pozwala mu ustawić pojazd we właściwym kierunku. Jak zapewniają eksperci układ jest nieoceniony podczas niesprzyjających warunków panujących na drodze (deszcz, śnieg etc.) oraz w momencie wymijania/wyprzedzania.

System ESP ma za zadanie utrzymanie pojazdu na jezdni. Idealna przyczepność to jeden z podstawowych celów jak chcą osiągnąć inżynierowie Boscha. Widać to dokładnie na filmiku instruktarzowym możliwym do odtworzenia w Internecie.

Źródło: www.bosch.pl