Załóż profil zaufany

www.pixabay.com/StartupStockPhotosNamiastką idealnego świata mógłby być ten pozbawiony urzędów i biurokracji. Stanie w kolejkach i donoszenie kolejnych druczków spędza sen z powiek większości podatników. Niestety nic nie zapowiada zniknięcia urzędów, jednak posiadanie profilu zaufanego pozwoli nam zaoszczędzić czas i nerwy.

Każdy, kto choć raz miał coś pilnego do załatwienia w urzędzie szybko się przekonał, że nie zawsze jest to możliwe. Bardzo często zdarza się tak, że nie wypełniliśmy jakiegoś druku, przelew nie został zaksięgowany na czas, czy zwyczajnie nie zdążyliśmy pokazać się w urzędzie przed jego zamknięciem. Dzień przeznaczony na urzędowe sprawy musimy planować z wyprzedzeniem, żeby zarezerwować sobie dzień wolny lub uprzedzić szefa, że wyjdziemy wcześniej z pracy.

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) proponuje rozwiązanie, które ma pomóc zaoszczędzić nam nasz cenny czas. Jedną z jej funkcjonalności jest profil zaufany, który najogólniej mówiąc uwierzytelnia obywateli w systemach e-administracji, czyli m.in. w CEIDG, w ZUS i wymienionym wyżej ePUAP.

Profil zaufany czyli co?

Przede wszystkim profil zaufany gromadzi najważniejsze dane obywatela, które są potrzebne w każdej urzędowej sytuacji. Pozwalają one zidentyfikować osobę w systemach urzędów, które profile zaufane traktują jako wiarygodne źródło wierzytelności.

Jak czytamy na stronie Centrum Projektów Informatycznych najważniejszą zaletą takiego profilu jest możliwość załatwienia wielu spraw urzędowych przez Internet np. sprawdzenie i opłacenie składek ZUS czy założenie firmy nie wychodząc z domu.

Po założeniu takiego profilu użytkownik może go wykorzystywać tak, jak swój odręczny podpis. Logując się na stronie EPUAPu wybiera usługę i wypełnia stosowny wniosek, następnie podpisuje go profilem zaufanym i wysyła wniosek do urzędu.

Warto zaznaczyć, że profil zaufany nie wymaga podpisu elektronicznego, a co za tym idzie przy jego tworzeniu nie potrzebujemy żadnego dodatkowego urządzenia, czy karty kryptograficznej. Oprócz tego jest całkowicie bezpłatny. To ustawa reguluje jak ów profil ma funkcjonować i to właśnie ona sprawia, że jest on wiarygodnym źródłem i działa na tych samych zasadach co bezpieczny podpis elektroniczny.

Jak założyć profil zaufany?

Przede wszystkim, każdy kto chce od dzisiaj załatwiać sprawy urzędowe przez Internet musi założyć konto na portalu ePUAP. Wpisujemy podstawowe dane osobowe i podajemy adres e-mail. Po utworzeniu konta wysyłamy wniosek o potwierdzenie profilu zaufanego. To połowa sukcesu, następnie musimy udać się do jednego z urzędów (oddziały ZUS, urzędy skarbowe, konsulaty, urzędy gminy), po to aby uwierzytelnić nasz profil. Urzędnik sprawdza nasze dane z dokumentu, z danymi wpisanymi przez nas w systemie, w momencie gdy urzędnik zatwierdzi zgodność nasz profil zaufany otrzyma miano wiarygodnego i zacznie funkcjonować w pełni.

Źródło: www.cpi.gov.pl