eCommerce zieloną wyspą polskiego biznesu

www.sxc.huNajnowsze badania Cube Research Co nakręca eCommerce donoszą, że internetowe sklepy nie narzekają na gospodarczy kryzys. Jak wynika z raportu, aż 47% badanych twierdzi, że konkurencja na rynku jest bardzo duża, lub duża jednak to nie odstrasza przedsiębiorców od założenia swojego eBiznesu.

W badaniu wzięły udział 463 sklepy internetowe, wylosowane spośród ponad 9 tys. eSklepów. Celem badania było poddanie ocenie potencjału rozwojowego sklepów internetowych na tle otoczenia konkurencyjnego.  Analiza wyników napawa wielkim optymizmem , aż 55% firm eCommerce deklaruje, że w minionym roku wartość sprzedaży w ich firmie miała tendencję wzrostową.

Segmentacja eSklepów

Jedno z pytań w ankiecie dotyczyło postaw prowadzenia sklepu, badany miał zadecydować, która wg niego idealnie opisuje jego zachowanie. Najwięcej, bo aż 41% rynku zajmują ZDOBYWCY, czyli osoby, których celem jest, aby ich sklep był najlepszy w branży. Kolejną mocną grupą są właściciele AKTYWNI, zajmują oni 28% rynku. Cechują się tym, że w oparciu o swoją wiedzę i doświadczenie w branży chcą nadal rozwijać swój sklep. Trzecia grupa to NAŚLADOWCY, jest ich 22%, a ich główna cecha to posiadanie własnego planu, ale też szukanie różnych rozwiązań u konkurencji. Ostatnie dwie grupy zdecydowanie odstają do wyżej wymienionych. 8% badanych twierdzi, że postawa, którą reprezentują jest PASYWNA, czyli obecna kondycja ich sklepu im odpowiada i nie zamierzają nic w nim zmieniać. Ostatnia grupa zrzesza tylko 1% badanych, którzy określili swoje obecne położenie mianem NA WYLOCIE, co oznacza, że już zdecydowali poszukać sobie innego zajęcia. W branży tradycyjnej najwięcej jest właścicieli AKTYWNYCH40%, zaraz na drugim miejscu znajdują się właściciele PASYWNI, których jest aż 25%.

Prowadzenie eSklepu

Pozytywnym zaskoczeniem w ankiecie jest deklaracja właścicieli sklepów internetowych, że można łączyć przyjemne z pożytecznym. Ponad 58% pytanych zapewnia, że prowadzenie własnej firmy jest dla nich największą pasją. 60% badanych stwierdza, że nadal chce rozwijać swoją działalność, przy czym 23% przedsiębiorców uważa, że nie chcą nadmiernie rozwijać swojego biznesu, gdyż wolą mieć nad nim samodzielną kontrolę. 

Ponadto 49% badanych przedsiębiorców uważa, że aby mieć szanse na przetrwanie w eBiznesie należy cały czas się rozwijać, odnajdywać innowacyjne rozwiązania oraz inwestować w rozwój technologii. Jednak pomimo tych zapewnień, aż 27% nie zgadza się z tymi stwierdzeniami.

Nie dziwi również fakt, że przeszło 70% ankietowanych woli prowadzić własną firmę, niż pracować dla kogoś. 45% właścicieli eSklepów uważa, że woleliby znaleźć pracę na etacie, a 55% ePrzedsiębiorców zapewnia, że w momencie, gdy ich obecnie prowadzone przedsiębiorstwa nie odniosą sukcesu, w krótce założą kolejne.

Konkurencja

Prężnie rozwijający się eBiznes swój sukces paradoksalnie zawdzięcza konkurencji. Dla 70% przedsiębiorców konkurencja jest impulsem i motywacją do działania, a 46% uważa, że konkurencja jest źródłem inspiracji i twórczych rozwiązań, które warto naśladować. Negatywnych opinii również nie brakuje. 32% badanych twierdzi, że konkurencyjne sklepy działają nieuczciwie zaniżając ceny, lub jak twierdzi 26% badanych poprzez podkradanie pomysłów.