pokolenie ZRosnąca rotacja pracowników to problem coraz większej liczby polskich pracodawców. Niedobór pracowników wiąże się z obniżeniem zdolności produkcyjnych oraz wysokimi kosztami rekrutacji. W ubiegłym roku aż 51 proc. firm zmagało się z trudnościami w pozyskaniu do pracy osób o odpowiednich kompetencjach.

RODO25 maja to dzień wejścia w życie rozporządzenia w sprawie ochrony danych osobowych - RODO. Unijne przepisy dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych od tej daty dotyczą wszystkich firm. Nie ma zatem znaczenia, czy jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna czy spółka z o.o. - każde z tych podmiotów obowiązuje ochrona danych osobowych. Bez znaczenia jest również liczba  zatrudnianych pracowników.

RODO w małej firmie - jak się odnaleźć?

Nie każdy jest świadomy tego, że ochrona danych osobowych na gruncie krajowym działała już od 1997 roku i również nakładała na firmy określone wytyczne dotyczące zabezpieczeń danych osobowych.

dostęp do danych41% przedsiębiorstw wskazuje, że największym wyzwaniem związanym z zarządzeniem informacją jest zapewnienie pracownikom szerokiego dostępu do firmowych treści – wynika z badania przeprowadzonego przez Konica Minolta w dziesięciu krajach europejskich, w tym również w Polsce[1].

Na kolejnych pozycjach z liczbą 34% wskazań znalazły się potrzeby związane z lepszym wyszukiwaniem danych oraz wdrożeniem bezpiecznego systemu wymiany dokumentów.

liderDobrze prosperujący zespół to ludzie, którzy idą w jednym kierunku z jasno określonymi celami. Niby takie proste, a jednak trudną sztuką jest jego stworzenie. Jednym z jego podstawowych elementów powinien być lider. Warto w takim razie zastanowić się kto nim może być.

Praca nad samym sobą to ta jedna z najtrudniejszych.

gamifikacjaWysokie wynagrodzenie to już nie jest jedyna wytyczna na jaką zwracamy uwagę podczas wyboru pracy marzeń. Obecnie liczą się także dodatkowe benefity, które również nie przesądzają podjęcia decyzji. Obecnie pracodawcy stawiają na gamifikację, czyli wykorzystują mechanizm gier w codziennych obowiązkach swoich pracowników.

Wydawać by się mogło, że to niepotrzebne działanie, które nic konkretnego nie wnosi do codziennego funkcjonowania wśród zatrudnionych.

CSRWolontariat coraz pewniej czuje się we współcześnie prowadzonym biznesie. Przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać wartość działań CSRowych, pamiętając o tym, że nie jest to tańszy sposób na promocję. Dając pracownikom dodatkową satysfakcję z pracy możemy mieć pewność, że to inwestycja długoterminowa.

Współczesna firma przestała być miejscem nastwionym jedynie na zarabianie.

coworkingCoworking – zjawisko, z którym możemy spotkać się coraz częściej. To nic innego jak współdzielone biura, z których mogą korzystać freelancerzy, start-upy czy przedstawiciele wolnych zawodów, których nie stać (lub nie mają takiej potrzeby) na wynajem własnego biura. Coraz częściej również duże firmy skłaniają się ku takim rozwiązaniom, już teraz możemy spotkać się ze zjawiskiem tzw. lotnych biurek czy pracy zdalnej.

Polska wciąż jeszcze raczkuje w kwestii tworzenia i wykorzystywania biur coworkingowych.

prosumentSprzedaż ewoluuje, współczesny klient inaczej podchodzi do zakupów, niż kilka lat temu. Coraz częściej na nasze decyzje wpływa opinia innych ludzi, przede wszystkim ufamy rodzinie i znajomym. Równie istotne jest dla nas zdanie blogerów, vlogerów i influencerów.

Coraz częściej, zanim dokonamy zakupów sprawdzamy informacje w internecie.

monitoringDobre zarządzanie firmą to również kontrolowanie opinii, jakie występują na nasz temat w sieci. Chodzi, zarówno o te pozytywne, jak i te, które będą od nas wymagać zarządzania kryzysowego. Ostatnie wydarzenia pokazują, że wiedza na temat swojego biznesu daje nam władzę i możliwość promocji.

Istnieje wiele narzędzi, które pomogą nam monitorować, co na nasz temat mówią użytkownicy sieci.

opiniaKto choć raz parał się sprzedażą wie, że prędzej czy później przyjdzie spotkanie z niezadowolonym klientem. W dobie rozwiniętych mediów społecznościowych nastąpi to prawdopodobnie szybciej, niż nam się może wydawać. Zamiast rwać włosy z głowy warto doszukać się pozytywów i dzięki nim jeszcze lepiej rozwinąć swój biznes.

Znamy wartość swojego produktu, jesteśmy z niego dumni i chcemy, by inni też go docenili.