Jak zwolnić pracownika?

www.pixabay.com/geraltProwadzenie własnej działalności gospodarczej to bardzo trudne zadanie. Bez względu na to, czy zarządzamy dużą, czy małą liczbą osób musimy mieć świadomość tego, że jesteśmy za nich odpowiedzialni. Z jednej strony kompletujemy zespół i zatrudniamy nowych pracowników, z drugiej musimy czasem ich zwolnić. Warto dowiedzieć się, co zrobić, aby wręczenie wypowiedzenia odbyło się w kulturalny sposób.

Właściciele dużych przedsiębiorstw niejednokrotnie nawet nie wiedzą kiedy ich pracownicy się zmieniają. Mają od tego zatrudnionych menadżerów, których zadaniem jest zarówno zatrudnianie jak i zwalnianie pracowników.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku zarządzania małym przedsiębiorstwem. To właściciel sam zajmuje się zarządzaniem swoimi kadrami i to on musi im wręczać wypowiedzenia. Wbrew pozorom to bardzo trudne zadanie, stresujące dla obydwu stron, dlatego warto dowiedzieć się jak powinno zostać ono przeprowadzone. Powinniśmy pamiętać również o tym, że dobrze przeprowadzone rozstanie z pracownikiem wpływa pozytywnie na wizerunek naszej firmy.

Najczęstsze błędy

Podstawowym błędem, jaki jest popełniany zarówno przez menadżerów, jak i przez właścicieli firm jest nieprzygotowanie. Nie ma żadnego usprawiedliwienia na tego typu zachowania, jeżeli nie mamy czasu w danym dniu na przeprowadzenia tak poważnej rozmowy lepiej tego nie róbmy. Powiedzenie komuś w biegu: jesteś zwolniony, świadczy jedynie o naszym braku profesjonalizmu.

Kolejnym błędem jest informowanie naszego pracownika o zwolnieniu w formie elektronicznej. Musimy zapamiętać, że osoba, która pracowała z nami przez kilka lat zasługuje na rozmowę w cztery oczy. Wysłanie maila lub napisanie wiadomości sms jest równie nieprofesjonalne, jak rozmowa przeprowadzona na schodach w biegu.

Kolejne błędy popełniamy już za zamkniętymi drzwiami, gdy zdecydujemy się na przeprowadzenie rozmowy. Przede wszystkim nie powinniśmy się unosić, podnosić głosu, używać wulgarnych słów, doprowadzać naszego rozmówcę do płaczu etc. Warto pamiętać o tym, że taka rozmowa nie jest miejscem na wypominanie wcześniejszych sytuacji lub prorokowanie, co by było gdyby.

Przede wszystkim musimy pamiętać o tym, żeby nie krytykować naszego, byłego już pracownika. Nie możemy go w żaden sposób obrazić, wszystko to co powiemy musi być przeprowadzone w sposób stanowczy i nie przyjmujący sprzeciwu, ale nie możemy być przy tym agresywni.

Idealnie przeprowadzone zwolnienie

Wręczanie wypowiedzenia powinno być przede wszystkim przemyślane. Musimy pamiętać, że to od nas zależy jakie wrażenie po nim pozostanie, dlatego to co musimy zrobić to się do niego przygotować.

W momencie gdy dojdzie już do tej rozmowy musimy uświadomić sobie, że w emocjach nie powiemy tyle ile chcemy. Dlatego przed zaproszeniem do naszego pokoju danego pracownika powinniśmy dokładnie przeanalizować naszą współpracę z nim i wypisać na kartce fakty, które będą świadczyć o podjętej przez nas decyzji. W tym miejscu powinniśmy napisać wszystko to, co naszym zdaniem doprowadziło do tego spotkania.

Musimy pamiętać również o tym, że najgorsze co możemy w tym momencie zrobić to trzymać w napięciu. Nie mam nic miłego do powiedzenia, dlatego nie powinniśmy przedłużać tego spotkania. Powinniśmy dokładnie opisać naszą decyzję, jednak przy tym musimy pamiętać o precyzyjności. Musimy również pamiętać o tym, aby odpowiedzieć na pytanie, które na pewno pojawia się w głowie naszego pracownika, mianowicie dlaczego? Musimy dokładnie wypunktować wszystkie przyczyny, które sprawiły, że spotykamy się z nim w tym miejscu. Z jednej strony będzie to bolesne, z drugiej może być dobrą lekcją na przyszłość.

W tym miejscu powinniśmy pamiętać jeszcze o kilku technicznych kwestiach. W przypadku, gdy nasz pracownik otrzymał od nas firmowy sprzęt musimy w tym miejscu przypomnieć mu o obowiązku jego zwrócenia. Tutaj nie chodzi o słowne ponaglenie, musimy wręczyć mu napisany przez nas odpowiedni dokument, który będzie tego dotyczyć. Musimy również pamiętać o podaniu mu racjonalnego terminu na wywiązanie się z ostatnich zobowiązań. Podanie mu czasu na opuszczenie firmy jest bardzo ważnym elementem rozmowy.

Po co to wszystko?

W dobie szalejącego Internetu musimy pamiętać, że wszystko może obrócić się przeciwko nam. Tak jak pisałam wcześniej, będąc właścicielem przedsiębiorstwa to my jesteśmy odpowiedzialni za naszych pracowników. Ich dobre samopoczucie nawet podczas zwolnienia będzie tylko obfitować na naszą korzyść.

Zwalniając pracownika musimy pamiętać o tym, że reszta zespołu również to przeżywa. Jeśli zobaczą, że ich kolegę traktujemy z wyższością, nie liczymy się z jego zdaniem lub go ośmieszamy, automatycznie stracą oni do nas zaufanie, a my zamienimy się w tyrana, z którym nie warto rozmawiać.

Zwalniając pracownika mamy ku temu konkretne powody. Musimy pamiętać, że nie robimy nic złego jedynie dbamy o rozwój naszego przedsiębiorstwa. Niemniej jednak musimy zrobić wszystko, aby nasz pracownik nie czuł się pokrzywdzony. Wręczając wypowiedzenie nie możemy zapomnieć o tym, że obok stoi osoba, która tak samo jak my ma uczucia.