Kierownica po prawej stronie legalna w Polsce

www.istockphoto.com/warrengoldswainTrybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu zdecydował, że Polska musi zezwolić na rejestrację samochodów z kierownicą po prawej stronie. Złożony przez Komisję Europejską pozew przeciwko Polsce został pozytywnie rozpatrzony, a sąd uznał, że Polska narusza unijne prawo.

29 września 2011 roku Komisja Europejska złożyła pozew do Trybunał Sprawiedliwości, w którym zgłosiła Polskę z powodu uniemożliwiania rejestracji pojazdów z kierownicą po prawej stronie. Po ponad dwóch latach Trybunał wydał wyrok, który jednoznacznie rozstrzyga sprawę. W Polsce będzie można jeździć anglikami.

Podstawowym zarzutem, jaki wobec Polski wysnuł Trybunał Sprawiedliwości to naruszanie zasady swobodnego przepływu towaru, która jest obowiązkowa na jednolitym rynku. Polska jako jedna z nielicznych państw wymagała od właścicieli takich samochodów wprowadzenie kosztownych zmian.

Polski rząd swoją decyzję argumentował względami bezpieczeństwa. Wg Ministerstwa Infrastruktury kierownica po prawej stronie znacznie ogranicza widzenie przy wyprzedzaniu, co w kolejności może doprowadzić do wypadków.

Zgodnie z ogłoszonym wyrokiem Polska nie otrzymała kary grzywny, jednak w przypadku niezastosowania się do orzeczenia może liczyć się z obciążeniem finansowym.

Co należy zrobić, aby móc zarejestrować samochód

Przełożenie świateł na kontynentalne to jedyna zmiana jaka musi zostać obowiązkowo wprowadzona w pojazdy sprowadzane np. z Anglii. Następnie taki samochód musi przejść okresowe badania techniczne, które wykluczą ewentualne nieścisłości. Przede wszystkim zostanie zwrócona szczególna uwaga na światła zewnętrzne i lusterka wsteczne. Obowiązkowe będzie również posiadanie dokumentu, który będzie świadectwem homologacji typu WE.

Źródło: http://ec.europa.eu/avservices/video/player.cfm?&ref=I087536