Komunikacja wewnątrz firmy

www.pixabay.com/RyanMcGuireWydawać by się mogło, że komunikowanie międzyludzkie jest czymś tak naturalnym, że już nie musimy zwracać na nie uwagi. Mimo to, bardzo często komunikacja wewnątrz naszego przedsiębiorstwa traktowana jest po macoszemu, co bardzo negatywnie wpływa na jego funkcjonowanie.

Trudno jest sobie wyobrazić pracę z kimś, z kim się nie rozmawia. Przebywanie w takim miejscu przez 8 godzin można porównać raczej do przykrego obowiązku, niż do spełnienia marzeń, czy realizacji pasji. Bez sprawnej i konstruktywnej rozmowy w firmie nie można mówić o dobrym jej funkcjonowaniu. Budowanie mocnej marki jest następstwem dobrej atmosfery wewnątrz przedsiębiorstwa.

Raport Weber Shandwick

Zastanawiać może to, po co mamy kłaść tak mocny nacisk na komunikację wewnętrzną firmy? Zapobiegliwy przedsiębiorca musi brać pod uwagę to, że nawet jeśli obecnie czujemy się liderem na rynku lub nie zakładamy w najbliższym czasie żadnych spadków, sytuacja kryzysowa przychodzi znienacka i każdy kiedyś jej doświadczy. W obliczu takiego wydarzenia niezbędna jest solidarność naszej grupy, zarówno pracowników między sobą, jak i między prezesem. Jak czytamy w raporcie przeprowadzonym przez agencję Weber Shandwick pracownicy są gotowi bronić swoich pracodawców, zwłaszcza w momentach krytycznych dla firm. Jednak, aby móc za kimś się wstawić trzeba dysponować wiedzą, a ta w Polskich firmach nie jest najlepsza.

W badaniu wzięło udział 2,3 tys. pracowników, pracujących w firmach zatrudniających min. 500 osób. Wyniki ankiety są niezbyt optymistyczne: jedynie 42 proc. przyznało, że wiedzą i potrafią wytłumaczyć, czym zajmuje się ich pracodawca, tylko 37 proc. osób zna cele, jakie stawia sobie ich firma, a jedynie 29 proc. z nich przyznaje, że utrzymuje stały i regularny kontakt z przełożonym. Takie wyniki nie napawają optymizmem, gdyż wg wyników badania brak komunikacji wpłynął np. na to, że jedynie co trzeci respondent przykłada uwagę do reputacji swojego pracodawcy, a tylko 28 proc. poleciłoby swoją firmę jako idealne miejsce pracy.

Brak komunikacji w dobie social mediów

Dawniej jak przychodziliśmy źli z pracy mówiliśmy o tym najbliższym. W najgorszym przypadku informacja trafiała do maksymalnie 10 osób. Obecnie prawie każdy korzysta z portali społecznościowych. Wrzucanie informacji w sieć tak nam weszło w krew, że jest to już pewien sposób komunikowania. Pracownicy również mogą użyć Facebooka zarówno do pochwalenia się swoją pracą, jak i do wylewania swoich frustracji. Trzeba podkreślić, że to jakie posty zobaczymy na profilu naszego pracownika w dużej mierze zależy od nas i od atmosfery jaka panuje w naszej firmie. Oczywiście widząc obraźliwe posty na nasz temat możemy wyciągnąć konsekwencje, jednak musimy pamiętać o tym, że to co zostało już raz wysłane w sieć tak łatwo z niej nie zniknie.

Jak poprawić dialog firmy?

Aby uniknąć kryzysu wewnątrz firmy, już dzisiaj musimy poprawić jej komunikację. Nasz pracownik musi czuć się częścią zespołu, musi utożsamiać się z misją firmy, co więcej musi wiedzieć, że to on ją tworzy. Nie możemy oczekiwać dobrego kontaktu z klientem lub mediami, bez idealnego kontaktu z pracownikiem. Jeżeli nie jesteśmy w stanie prowadzić dialogu z osobami, z którymi widzimy się codziennie, jak możemy rozmawiać z ludźmi, którzy częściej przybierają postawę roszczeniową.

Poprawę komunikacji wewnętrznej musimy zacząć od edukacji pracowników. Muszą oni posiadać dużą wiedzę na temat miejsca, w którym spędzają większość czasu. Aby móc mówić o utożsamianiu się należy zapewnić pracownikom należytą wiedzę. Ponadto, bardzo ważna w firmie jest otwarta komunikacja, najgorsze co można zrobić to nie mówić wszystkiego wewnątrz firmy. Jeśli borykamy się z problemami musimy o tym powiedzieć naszym współpracownikom, w innym przypadku dowiedzą się od osób trzecich, a to zawsze stawia nas i ich w trudnej sytuacji. Warto również spróbować wykorzystać Internet do utrzymania dobrej komunikacji wewnątrz firmy. Posiadanie forum, strony internetowej, bloga może być miejscem prowadzenia dyskusji przez pracowników. Można również spróbować tradycyjnych form dialogu np. stworzenie gazetki wewnątrz firmy, czy prowadzenie tablic ogłoszeniowych. Wszystko to co przybliży naszych pracowników do siebie jest dobrym pomysłem. Można spróbować stworzyć firmowy radiowęzeł oraz pamiętać o spotkaniach z pracownikami. Takie działania są ważne, ponieważ jeżeli jesteśmy właścicielami dużych firm osoby z różnych działów bardzo często nawet nie wiedzą co dzieje się w pokoju obok.

Często te najprostsze działania przynoszą najlepsze wyniki. Nie musimy wydawać dużych kwot na podtrzymywanie dobrych relacji (np. codzienne częstowanie pracowników ciastem). Ważne jest, aby często rozmawiać i jeżeli jest to tylko możliwe nie mieć tajemnic. Budowanie dialogu to wymagające działanie. Warto jednak uświadomić sobie, że komunikacja wewnętrzna jest fundamentem prawidłowego działania firmy. Bez względu na to, czy zatrudniamy dwie osoby, czy pięćset musimy o tym pamiętać.

Źródło: www.proto.pl