Obowiązek zmiany etykiety

www.pixabay.com/serenasampsonPółki w supermarketach uginają się od wielości produktów wszelakich. Zdarza się jednak, że w tym gąszczu klient czuje się zwyczajnie zagubiony. Z dniem 13 grudnia weszło w życie unijne rozporządzenie, które ma poprawić dialog między kupującym a producentem. Od teraz etykiety na produktach mają być czytelne i zrozumiałe.

Nieprawidłowe oznakowanie produktów bardzo często doprowadza nas klientów do niepożądanych sytuacji. Wymienić można chociażby wyższą ceną za dokonane zakupy lub nabycie produktów, które np. zawierają nieakceptowane przez nasz organizm składniki. Niestety bardzo często producenci specjalnie wprowadzają nas w błąd, po to by sprzedać swój produkt. Z dniem 13 grudnia br. nastąpiła zmiana, która wprowadza pewnego rodzajuetykietową rewolucję.

Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej od teraz informacje znajdujące się na produktach mają być jasne, czytelne oraz zrozumiałe. Ma to poprawić komunikację oraz pomóc uniknąć nieświadomego lub świadomego wprowadzania w błąd.

Prowadząc własną działalność gospodarczą znajdujemy się niejako po dwóch stronach barykady: jesteśmy zarówno producentem, jak i klientem. Warto dokładnie zapoznać się z nowymi przepisami, pozwoli nam to uniknąć niechcianych niedociągnięć.

Nowe etykiety

Podstawową i najbardziej widoczną zmianą, od której poniekąd uzależnione są inne, jest: zmiana wielkości czcionki. Od teraz minimalna wielkość liter na etykiecie to 1,2 mm, w przypadku bardzo małych opakować – 0,9 mm.

Również sama treść etykiety będzie musiała przybrać inny wymiar, od teraz podawane informacje mają być przede wszystkim zrozumiałe i czytelne: wykaz wszystkich składników, zawartość netto, data minimalna do spożycia, warunki przechowywania oraz dane producenta.

Jak wiemy kraj pochodzenia produktu bardzo często wpływa na nasz wybór. Nowe przepisy wprowadzają obowiązek poinformowania o tym klienta gdzie została dana rzecz wyprodukowana.

Istotną zmianą jest wprowadzenie obowiązki informowania o alergenach. Istotne jest, że taka informacja musi znacznie wyróżniać się na tle całej etykiety, tak aby na pierwszy rzut oka klient mógł ją dostrzec. Można tego dokonać poprzez zmianą czcionki: jej wielkość, kolor etc.

Również w treść samego składu produkt zostały wprowadzone zmiany. Od teraz producent ma obowiązek na pierwszym miejscu podać składnik, który w największym stopniu tworzy dany produkt.

Bardzo istotną zmianą, która jest niewątpliwie krokiem milowym w kierunku niewprowadzania w błąd klienta, jest informacja o wodzie w surowym mięcie i rybach. Od tej pory jeśli w danej porcji mięsa, wody będzie więcej niż 5 proc. masy produktu zostaniemy o tym poinformowani. Również informacja o białkach zwierzęcych będzie podawana na etykiecie oraz będzie zaznaczona w samej nazwie produktu.

Produkt w sieci

W przypadku, gdy prowadzimy sprzedaż internetową lub gdy wystawiamy nasz produkt na platformie internetowej musimy pamiętać o kliku bardzo ważnych rzeczach.

Przede wszystkim to właściciel strony jest odpowiedzialny za to, co umieszcza na swojej stronie. Oznacza to, że musi sam zebrać informacje na temat danego produkt i tym samym podać klientom dokładną informację o nim. Od producenta wymaga się, aby sporządził rzetelną informację i przesłał ją do swojego wystawcy