Prawa e-klienta

www.pixabay.com/Joanna001Zakupy online zyskują na popularności głównie przez to, że nie wymagają od nas stania w kolejkach i zatłoczonych sklepach. Możemy bez wychodzenia z domu kupić w zasadzie wszystko. Od 25 grudnia 2014 r. zaczęła obowiązywać ustawa zwiększająca ochronę konsumentów w sieci, jest to duży krok w kierunku ustanowienia europejskich standardów na polskim e-rynku.

Handel internetowy tylko z pozoru może wydawać się pogrążony w chaosie. Wielu z nas bije się jeszcze z myślami w momencie, gdy chce dokonać zakupu online. Najczęściej zastanawiamy się, czy całość transakcji przebiegnie pomyślnie, czy nie zostaniemy oszukani oraz, czy zamówiony produkt będzie odpowiadał temu, jaki otrzymamy. Wiele się słyszało o oszustach, którzy zamiast np. telefonów komórkowych wysyłali swoim klientom ogórki lub inne warzywa. Mimo, iż takie sytuacje się jeszcze zdarzają, są zdecydowanie sporadyczne. W dobie mediów społecznościowych i możliwości jakie dają np. fora internetowe – chodzi oczywiście o możliwość wyrażania opinii i ewentualnego przestrzegania przed nieuczciwością – zakupy w sieci stają się proste i przyjemne.

Również ciągle zmieniające się prawo sprawia, że e-handel jest coraz lepiej zorganizowany. Najnowsze zmiany zostały wprowadzone 25 grudnia 2014 r. przez wejście w życie ustawy zwiększającej ochronę konsumentów i przedsiębiorców, dotyczy ona również transakcji dokonywanych w Internecie. Przede wszystkim wprowadzona dyrektywa ma sprawić, że zakupy na terenie Unii Europejskiej będą odbywały się na tych samych zasadach, oprócz tego nowe przepisy znacznie poprawiają warunki zakupów online.

Podstawowe zmiany

Najważniejszą zmianą będzie wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość bez podania przyczyny, do tej pory klient miał na to 10 dni, od 25 grudnia okres ten został wydłużony do dwóch tygodni. Warto zaznaczyć, że o tym prawie konsument ma zostać poinformowany przez sprzedającego, w przypadku gdy nie otrzymamy wiadomości o prawie odstąpienia od umowy, wówczas mamy prawo do jej odstąpienia w okresie 12 miesięcy.

Klient musi udzielić wyraźnej zgody na każdą dodatkową płatność, która będzie wykraczać poza wcześniejsze ustalenia. Co więcej właściciel sklepu internetowego musi pamiętać o tym, że brak uzyskania potwierdzenia od konsumenta, że jest świadomy obowiązku zapłaty za zamówiony towar, jest równoznaczne z brakiem umowy.

Zmiana na stronach www

Obowiązująca ustawa, oprócz zmian w samej transakcji, wprowadza również zmiany w prowadzaniu i wyglądzie witryn sklepów internetowych. Przede wszystkim zniknie przycisk Kup/Kupuję, w jego miejsce pojawi się zapewnienie klienta: zamówienie z obowiązkiem zapłaty, które będzie równoznaczne z potwierdzeniem przywołanym wyżej.

Bardzo często boimy się dokonywać zakupów w sieci, ponieważ nie ufamy regulaminom i drobnym druczkom. Od teraz ma się to zmienić, nowe zasady wymagają od sprzedającego, aby ten rzetelnie poinformował konsumenta o wszystkich prawach i obowiązkach. Co ważne wszystkie te informacje mają zostać dostarczone najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy, co w przypadku sklepów internetowych będzie równoznaczne z umieszczeniem stosownej adnotacji już w treści oferty, na stronie sklepu.