Prosument, czyli kto?

www.imcreator.com/Daniele ZeddaWspółczesny konsument znacznie różni się od tego sprzed kilku lat. Już nie mamy do czynienia jedynie z biernym odbiorcą, teraz każdy klient może stać się naszym wspólnikiem. Prosument to ktoś, kto pomaga tworzyć markę, jedyne co musimy zrobić to nadstawić uszu i być otwartymi na krytykę, o ile będzie ona konstruktywna.

Prowadząc własne przedsiębiorstwo musimy iść z duchem czasu. Wizerunek firmy buduje się latami, a w dobie współczesnej technologii trudno jest całkowicie uniknąć sytuacji kryzysowych. Bez wątpienia naszym podstawowym obowiązkiem, jaki powinniśmy stawiać nad wszystkie inne jest utrzymywanie dobrych relacji z naszymi klientami. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że współczesny konsument zamienił się w prosumenta, czyli najogólniej mówiąc świadomego kupującego.

Kto może być prosumentem?

Współczesne media wypełniają w niemal każdą dziedzinę naszego życia. Prowadząc własną działalność musimy stanowczo wkroczyć w internetowy świat, w przeciwnym razie nasze wysiłki mogą okazać się niewystarczające i szybko zostaniemy zapomniani. Utrzymywanie stałego kontaktu z klientem jest obecnie jednym z najważniejszych działań w firmie. Coraz częściej zostają zatrudniane specjalne osoby, które zajmują się tylko tym, ponieważ przedsiębiorcy zaczynają dostrzegać jak ważna jest rozmowa i wymiana doświadczeń na linii konsument-producent.

Prosument, to zaangażowany konsument, który chce współtworzyć z nami nasz produkt. Posiada on obszerną wiedzę na temat matki lub produktu i co ważne (dla nas) chce się nią dzielić. Prosument nie podejmuje decyzji jedynie po obejrzeniu reklamy, sam odnajduje informacje na dany temat, pyta, porównuje i tym samym jest dla nas obszernym źródłem wiedzy.

Współcześnie prosumentem może być każdy, technologia pozwala na tworzenie różnego typu blogówvlogów,forów internetowych, czyli miejsc umożliwiających wyrażanie własnych opinii. Powstaje coraz więcej firm, które współpracują z szeroką gamą producentów, którzy udostępniają swoje produkty (próbki, edycje limitowane, nowości wchodzące na rynek) po to tylko, by poddać je ocenie prosumentów.

Czy warto żyć w zgodzie?

Rekomendacja to najlepsza reklama jaką możemy sobie wymarzyć. Sami niejednokrotnie kierujemy się opinią bliskich nam osób, dlatego łatwo możemy sobie wyobrazić, jakie skutki może wnieść pozytywny (lub negatywna) komentarz odnoszący się do naszego produktu.

Prosument, który zachwyci się naszą firmą, czy to wykonaną usługą, czy przeprowadzoną pomyślnie transakcją, czy też samym produktem, będzie najlepszym ambasadorem naszej marki. Jego dokładna analiza, wyszczególnienie wszelkich za przeciw będzie nie tylko wskazówką dla nas, ale także dla naszych przyszłych klientów. Internauci przed zakupem nowego towaru najpierw szukają informacji o nim w sieci, jeśli znajdzie się tam wzmianka o nas możemy być pewni, że zostaniemy wzięci pod uwagę.

W tym miejscu warto zaznaczyć, że prosument to również tykająca bomba. Bardzo łatwo można stracić pozycję lidera, a sympatia i dobre imię może zostać zaprzepaszczone kilkoma wpisami niezadowolonych klientów. W Internecie jest mnóstwo przykładów firm, które musiały podjąć rękawicę gęsto się tłumacząc przed rozwścieczonym tłumem. Dlatego musimy pamiętać o tym, że funkcjonowanie w sieci to stąpanie po kruchym lodzie, musimy cały czas mieć oczy i uszy szeroko otwarte, musimy szybko reagować i być przygotowanym na ostre słowa. A przede wszystkim musimy dbać o to, aby nasz produkt lub usługa były najwyższej jakości.

Jak pozyskać prosumentów?

Informacja o wpadce rozprzestrzenia się z prędkością światła. Trudno natomiast pozyskać pozytywne opinie w momencie, gdy dzieje się dobrze. W strategię swojej firmy od samego początku musimy wdrożyć zarządzanie klientami. Stawianie na prosumentów i zabieganie o nich to nasz obowiązek. Aktywizowanie naszych odbiorców pomoże nam, stosunkowo niskim kosztem pozyskać nowych klientów.

Istnieje wiele możliwości takiej aktywizacji. Przede wszystkim możemy organizować konkursy na naszych portalach społecznościowych np. Facebooku. To tutaj gromadzą się osoby, które są nam przychylne, więc to tutaj powinniśmy odnaleźć naszego prosumenta. Warto pamiętać o ty, że powinniśmy dawać naszym klientom możliwość sprawdzenia nowości, to właśnie o takie opinie nam chodzi. W tym miejscu jednak należy pamiętać o regulaminieFacebooka, który odnosi się do przeprowadzania tego typu akcji.

Również możemy zawiązać współpracę z firmami, które dysponują bazą prosumentów. To duże ułatwienie – jesteśmy wyręczani w organizowaniu konkursów, a ponad to możemy być pewni, że nasz produkt trafi do osób zainteresowanych. Jednak takie przedsięwzięcie będzie wymagało od nas większego przygotowania technicznego. Chodzi tu przede wszystkim o udostępnienie wielu naszych produktów, wielu próbek, dodatków etc. – to wszystko wiąże się z wysokimi kosztami.

Podsumowaniem tego artykułu będzie tylko jedno zdanie – to od klienta zależy w jakim miejscu znajdujemy się w danej chwili, dlatego warto zabiegać o jego przychylność.